Hopp til innhold

Nå er sesongens epler på sitt beste

17. oktober 2011

Epler fortjener betegnelsen "mirakelfrukt"; nå er butikkene fulle av søte, norske varianter

Min svigermor Målfrid kan fortelle historier om epler fra sin barndom på -40-tallet. Den gang familiene kjøpte inn vinterepler i kasser, hvor hvert eple var pent innpakket i silkepapir. Eplekassene stod i kjelleren gjennom vinteren, og kunne by på “smaken av sommer” helt frem til i februar. Utpå etterjulsvinteren begynte eplene å tape seg, og var det mange igjen da ble de til nydelig eplemos. Hun minnes de eplene som het “Torstein” som store, grønne og ekstra søte og “Gravenstein” som de som kanskje overvintret best. Nedfallsfrukt eller “raskepler” ble til eplemos på krukker. Eplesaft var det ingen tradisjon for, det var bær som ble saftet hos dem.

Nå kan vi kjøpe importepler gjennom hele året og svært få langtidslagrer norske epler gjennom vinteren. Kanskje skulle vi begynt med det igjen? Nå bugner det av norske epler i hager og butikker, så sjansen er der om du vil.

Epler kan forebygge hjerte-karsykdom

"An apple a day keeps the doctor away..."

Cellene på innsiden av blodårene våre produserer stoffer som kan utvide blodårene (eks. nitrittoksid) og stoffer som får blodårene til å trekke seg sammen (eks. endothelin-1). Stoffene som får blodårene til å trekke seg sammen, reduserer blodstrømmen i trange blodårer og kan øke risiko for både avleiringer av plakk på åreveggen og tilstopping av blodårer.

Pærer og epler inneholder flavonoiden quercetin, som kan redusere blodåreveggens produksjon av endothelin-1 (ref. Am J Clin Nutr 2008) og derved holde små, trange blodårer litt mer åpne. Slik kan epler være med å forebygge hjerte-karsykdom.

Det er flere hundre ulike flavonoider i frukt, grønnsaker og bær. Det er imidlertid ikke alle som er like effektive i å beskytte mot hjerte-karsykdom. Flavonoid-rik grønn te (ref. Am J Cardiol 2004;93), rødvin/druesaft av røde druer (ref.Circulation 1999; 100), og kakao (ref.J Hypertens 2003;21, ref. JAMA 2003;290) bidrar alle sammen med eplene til å stabilisere og forbedre funksjonen i blodårenes tynne indre cellevegg, endotelet (ref. J Sci Food Agric 2006;86) og kan forebygge hjerte-karsykdom.

Spiser du frukt med hvitt fruktkjøtt og hvite grønnsaker, kan du redusere risiko for slag

Karsykdom i trange blodårer i hjernen og tilstopping av blodårer her, kan gi slag.

  • Spiser du frukt med hvitt fruktkjøtt, slik som epler og pærer, kan du redusere risiko for slag med hele 52% ifølge forskere ved Wageningen Universitet i Nederland (ref. Journal of the American Heart Association,sept. 2011).

Forskerteamet var de første til å undersøke sammenhengen mellom frukt og grønnsakers farger og slagrisiko. Dette i en studie hvor de fulgte  hele 20 069 friske voksne (snittalder 41 år) over en tiårsperiode og registrerte kostholdet og forekomsten av slag i gruppen. De kunne vise at slagrisiko kan reduseres med 9% for hver 25 g økning i daglig inntak av hvit frukt og hvite grønnsaker du spiser daglig. Et gjennomsnittlig eple veier 120 gram. Andre hvite frukt og grønnsaker kan være agurk, blomkål eller banan.

Epler kan dempe kroniske betennelser

Gule, røde eller grønne epler har alle det hjertesunne hvite fruktkjøttet inni

Pærer og epler inneholder flavonoiden quercetin, som har vist seg å ha betennelsesdempende effekt hos mennesker (ref. Am J Clin Nutr october 2010). Dette vedå redusere mengden betennesesstoffer i kroppen, etter liknende mekanismer som medisinen NSAID (NonSteroid Antiinflammatory Drugs). Dyrestudier har vist at det løselige fiberet pektin i epler spesielt kan dempe leddbetennelser og betennelser i magetarmkanalen (ref. Toyama Medical and Pharmaceutical University in Japan). Mer forskning må til før man kan sikkert kan fastslå dosering av eplepektin mot leddbetennelser, men imens kan vi alle nyte både effekten og smaken av sesongens nydelige epler.

Eplemos, hjemmelaget fiberrik frokostblanding og youghurt eller rømme lag på lag kan beskytte mot kreft

TIPS: Eplemos er en flott søtlig smakstilsetning i yoghurt naturell eller som en fruktkompott som dessert alene. Lag hjemmelaget frokostblanding og en dessert av lag på lag med eplemos, frokostblanding og rømme eller yoghurt.

Epler kan forebygge kreft

Ifølge en nylig publisert studie fra Australia, kan epler redusere forekomsten av kreft i distale deler av tarmen (ref. Journal of the America Dietetic Association, Volume 111, Issue 10, October 2011). Epidemiologiske studier indikerer at regelmessig inntak av 1-2 epler om dag reduserer forekomst av både tarmkreft og lungekreft (ref. Planta Med 2008; 74). Et forskerteam fra Tsjekkia viste at melkeprodukter, grønnsaker, epler, rødvin og fysisk trening kan beskytte mot lungekreft blant kvinnelige røykere. Den samme studien viste at det å drikke sort te kunne beskytte mot lungekreft hos ikkerøykende kvinner. De fant ikke den samme effekten av de nevnte matvaregruppene hos ikkerøykende kvinner. Forskerne intervjuet 533 kvinnelige lungekreftpasienter og sammenliknet deres kosthold med en gruppe på 1971 kvinner uten lungekreft (ref.presentation on American College of Chest Physicians annual meeting in Vancouver, British Columbia, Canada,2010). Studien viste at kostholdsfaktorer virker annerledes på røykere enn på ikkerøykere ift forebygging av lungekreft.Kos deg med litt epemos, et lite rødvinsglass og en bit mørk sjokolade mens du forebygger kreft.

Tips: Prøv en “Mammasalat” vri på Waldorfsalat. To søte, røde gravensteinepler blir til nydelig salat sammen med druer, hodekål, stangselleri og ananas.

Epler er vitamin-og mineralrike

Epler er sunne snacks som stabiliserer blodsukkeret og holder kolesterolet nede

Eplene inneholder en rekke vitaminer, deriblant vitamin A, vitamin E, flere ulike vitamin B og vitamin C. Vitamin C og vitamin B er vannløselige vitaminer, som må tilføres kroppen i små mengder daglig, fordi kroppen bare greier å lagre fettløselige vitaminer. Videre gir epler deg små mengder mineraler som kalsium, jern, fosfor, kopper, selen og magnesium, samt en ikke ubetydelig andel kalium (147mg/100g). Alle disse mineralene bidrar til å normal funksjon i ben, muskler og nerveceller. Kaliumrike råvarer bidrar til å holde blodtrykket nede. Se spis deg til et bedre blodtrykk. Et eple gir deg omkring 10% av den mengden C-vitamin du trenger per dag, så du bør derfor også spise annen C-vitaminrikfrukt og bær itillegg som solbær, rips og appelsiner.

TIPS: Lag en saftig eplekake med blodsukkerstabiliserende kanel, og server med litt rømme

Fiberrike epler

Spiser du epler regelmessig vil disse bidra til ditt daglige fiberinntak. Uløselige fiber, som du finner i epleskallet regulerer magen og bedrer fordøyelsen. Hvis du vil utnytte denne effekten, bør du koke eplemos med skallet på. Det går fint om du moser den med en stavmikser når de er møre. Ett eple tilfører deg omkring 5 gram fiber, og dagbehovet ditt er 30-35 gram (ref. Kostholdsråd for å fremme folkehelsen 2011).

Skreller du eplene vil du halvere deres fiberinnhold. Grove kornprodukter i hjemmelagede knekkebrød, hjemmelaget frokostblanding eller fiberrike rotgrønnsaker bidrar sammen med eplet til å dekke ditt dagsbehov.

TIPS: lag hjemmelaget eplemos med vanilje eller ovnsbakte hele epler, som en sunn dessertvariant. En enkel variant er å skjære epler i skiver og legg dem utover i en langpanne, stræ over kanel og litt rørsukker og stek i 180 gC til de er møre. Serveres med en kule is til lørdagskosen.

Epler kan stabilisere blodsukkeret og redusere det farlige kolesterolet

Eplemos er en flott måte å langtidslagre epler på for å få en smak av sommer året rundt. Eplemos kan fryses.

Løselige fiber i epler, det komplekse karbohydratet pektin, bidrar til et stabilt blodsukker. Dette fordi pektin kan danne en geleliknende masse i magen når det blander seg med vann (ref.J. Am. Coll. Nutr. 2010;29). Pektin er et polysakkarid, et perlekjede av sukkermolekyler, som må spaltes mange ganger. Pektin avgir sukkermolekyl sakte over til blodbanen og bidrar derfor til et mere stabilt blodsukker. Pektingeleen kan gi opptil 43% forsinket tømming av magesekken og mer stabilt blodsukker også på grunn av det (ref. Am J Clin Nutr 1988). Løselige fiber kan redusere opptaket av kolesterol fra tarmen. Studier viser at pektin kan redusere kolesterolet i blodet (ref. J. Nutr. November 1998 128, ref. J. Nutr. June 2003). En studie på eldre kvinner viste at de som spiser epler daglig har i snitt 23% redsert LDL-kolesterol og 4% økt HDL-kolesterol etter seks måneder (ref. Experimental Biology 2011 meeting in Washington, D.C.)

Ordtaket “An apple a day keeps the doctor away” gir mening etter alt man nå vet om eplenes fortreffelighet helsemessig, deres lagringskapasitet og deres tilgjengelighet for store deler av verdens befolkning. De er rimelige og tilgjengelige året rundt og fortjener kanskje betegnelsen mirakelfrukt. Om du ikke er blant de heldige med egen (eller svigermors) eplehage - Løp og kjøp!
 

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Log Out / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Log Out / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Log Out / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 1 784 andre følgere