Oppskrifter

Berits Hobnobs

Prøv disse nydelige gluten-og melkefrie havrekjeksene.

Nyt disse smarte og kjempegode, sprø havrekjeksene med sjokolade når du får lyst på noe godt – enten hjemme eller på tur.

Havre inneholder kostfiberet betaglukan, som både senker kolesterolet, stabiliserer blodsukkeret og reduserer risikoen for hjerte-karsykdom.

Havre i hverdagsmaten er kjent for å bidra med det hjertesunne fiberet betaglukan. Havren beskytter også det ugunstige kolesterolet mot oksidering, slik at det ikke like lett avleirer seg i åreveggen. En unik antioksidant for havre, kalt avenantramid, ser ut til å beskytte det ugunstige LDL-kolesterolet mot oksidering i flere timer etter at du har spist en porsjon havre (Chen 2007).

Dette innlegget inneholder reklame for egne produkter i serien «Made By Berit Nordstrand»

 

Ingredienser

Berits Hobnobs

  • 100 g havregryn, glutenfri
  • 50 g mandelmel (alt. kvernede mandler)
  • 1 ts havsalt
  • 1 dl flytende rapskokos/smeltet Smøremyk/kokosfett
  • 0.5 dl lønnesirup
  • 1 plate BN 80% mørk sjokolade (m/quinoa, mandler og havsalt)

Slik gjør du

Berits Hobnobs

  1. Forvarm ovnen til 180gC
  2. Ha havregryn, mandelmel og havsalt i en bolle. Rør sammen de tørre ingrediensene.
  3. Ha flytende smøremyk og lønnesirup i bollen og rør godt sammen til en deig.
  4. Kle et stekebrett med bakepapir.
  5. Trill kuler av deig, sett dem på en stekeplate og trykk dem flate med en spiseskje (ca. 0,5cm tykkelse).
  6. Stekes midt i ovnen i 12-15 minutter. Avkjøl på rist.
  7. Smelt sjokoladen i vannbad. Smør sjokolade på kjeksene og la sjokoladen stivne.