Berits blogg

Bringebærchiasyltetøy

Et litt smartere syltetøy

Nå som det bugner av norske bær kan du lage smart syltetøy av alle slags bær sammen med chiafrø og litt naturlig søtning for å øke næringsinnholdet. Her har jeg laget min egen favoritt av bringebær, men både blåbær, rips, stikkelsbær og solbær blir også godt. Bland ulike typer bær om du vil og tryll frem din særegne variant. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Visste du at chiafrø kan ha hele 10x mer omega-3 enn laks?

Og at chiafrø kan ha like mye kalsium som flere glass melk?

Syltetøyet er nydelig som topping på vafler, pannekakerhavregrøt eller på chiapudding/grøt, scones eller granolaen.

Prøv også:

 

Ingredienser

Bringebærchiasyltetøy

  • 400 g bringebær (friske eller frosne)
  • 1 ss naturlig søtning eks. honning
  • 2 ss chiafrø
  • 3 ss vann

Slik gjør du

Bringebærchiasyltetøy

  1. Bland alt sammen og sett syltetøyet i kjøleskapet i en time, og så er det serveringsklart.

Supert på brødskiven, på grøten eller i frokostgranolaen.