Oppskrifter

Hjemmelaget vaniljeis med kokosblomstsukker

Sommertid er istid!

I denne oppskriften har jeg benyttet kokosblomstsukker. Kokosblomstsukker kommer med en deilig rik og karamellaktig smak. Det har en finmalt konsistens og minner litt om brunt sukker, men har en rikere og mer sammensatt smak. Kokosblomssukker er også sukkerstoffer som bør benyttes i begrensede mengder, men kommer med mer næring og helhetlig i motsetning til tomme kalorier fra hvitt raffinert sukker. Naturlig og uraffinert kokossukker har relativt lav GI (glykemisk indeks fra 35-54) og inneholder en rekke næringsstoffer som kalium, sink, jern, magnesium og vitamin B1, B2, B3 og B6. Til sammenligning inneholder kokossukker dobbelt så mye jern, 4 ganger mer magnesium og 10 ganger mer sink enn rårørsukker. Kokosblomstsukker er miljøvennlig siden kokosnøttpalmene produserer 50-70% mer sukker per kvadratmeter enn sukkerrør gjør, mens den bare bruker en femtedel av ressursene. Bruk gjerne finmalt kokosblomstsukker der du ellers ville brukt vanlig sukker. Les mer om søtning i mat: Naturens sødme i planten eller pulver?

Hovedingrediensene i denne iskremen er melk og fløte. Studier viser at regelmessig bruk av meieriprodukter kan øke fettforbrenningen (ref. Am J Clin Nutr 2005). Det ser ut til at effekten kan henge sammen med redusert nivå  av parathyroideahormon – et hormon som frigjør kalsium fra skjelettet hvis maten er kalsiumfattig. Det leie med dette hormonet er at det ser ut til å dempe fettforbrenningen din om maten din er kalsiumfattig. Sikre deg derfor kalsium fra meieriprodukt i tillegg til kalsiumrike grønne blader, nøtter og frø.

  • Nydelig yoghurt-iskake på nøttebunn. Oppskriften finner du her
  • Er du glad i is og kunne ha tenkt deg å lage næringsrik og god iskrem? Se Smart iskrem og finn din favoritt

Ønsker du flere oppskriftstips med nytelse for minnet og sinnet? Da burde du lese boken Mat til sinns. Med den ønsker jeg dere alle en sommerferie fylt av glade øyeblikk til nytelse og stunder det er godt  å minnes.

Husk tiden kommer; den går ikke. Skap hyggestunder for deg selv og de du har omkring deg, og ha fokus på å samle positiv energi gjennom sommeren. Nyt godt selskap med gode mennesker, den hyggelige samtalen, din favorittmusikk og god mat. Kort sagt – legg forholdene best mulig tilrette for at du og de du er glad i kan nyte den beste utgaven av deg selv.

 

TIPS: tåler du ikke melk så bytter du ut melk og fløte med fullfet kokosmelk. Har du ikke kokosblomstsukker så kan du bruke honning, men da kun halv mengde (1 dl).

 

Ingredienser

Hjemmelaget vaniljeis med kokosblomstsukker

  • 5 dl helmelk
  • 2.5 dl kremfløte
  • 2 dl kokosblomstsukker
  • 6 eggeplommer
  • 2 ts vaniljeekstrakt

Slik gjør du

Hjemmelaget vaniljeis med kokosblomstsukker

  1. Kok opp melk, fløte og vanilje.
  2. Ta kjelen til side og la det trekke/avkjøle i 20 minutter under lokk.
  3. Pisk eggeplommer og kokosblomstsukker til eggedosis.
  4. Tilsett melk- og vaniljeblandingen i eggedosisen under omrøring.
  5. Ta denne blandingen over i en kasserolle, og varm opp til ca. 80 grader under omrøring til den tykner litt. Deretter skal den avkjøles, for så å kjøres i iskremmaskinen i 60 minutter. Jeg er litt utålmodig, slik at jeg avkjøler gjerne blandingen ved å helle den over i kjøkkenmaskinen og la den vispe til den er lunken.

Serveres med ulike smaker av hakket mørk sjokolade, ristede nøtter, litt havsalt, lakrispulver, friske bær, mangopuré og kiwi eller annen frukt.

TIPS: tåler du ikke melk så bytter du ut melk og fløte med fullfet kokosmelk. Har du ikke kokosblomstsukker så kan du bruke honning, men da kun halv mengde (1 dl).