Video

Kontorryggen

Bevegelse er bra ikke bare for kroppen, men også for hodet.

Mange har en jobbhverdag hvor kroppen sitter for mye i ro. Vi er som regel selv fullstendig klar over dette, men det er så lett å glemme seg ut hvis en er kommet inn i en rytme der rumpa finner stolen og blir der lenge om gangen.

Lunsjpausen som blir også gjennomført sittende, kanskje et møte, noen mailer til…og så er arbeidsdagen ferdig og korsryggen murrer eller det kjennes stivt mellom skulderbladene i det vi tar på oss jakken.

Hvis sofaen også blir en god kompis gjennom høsten og vinteren blir ryggen og brystkassen vår rett og slett tung og lite medgjørlig.

Løsningen på det jeg kaller for hverdagsirritasjoner og energityver er for mange mer allsidig bevegelse og mobilitetstrening. Yoga er et fantastisk verktøy for å oppleve en kropp som vil bevege seg ikke bare mer, men i ulike retninger med en ny letthet. Kroppen vår kan og vil bevege seg, den er skapt til det. Vi har et fantastisk maskineri som trenger å bli brukt i hverdagen!

En kropp som kjennes stiv og støl trenger å få gode og virksomme øvelser presentert i et fornuftig tempo slik at slitasje og skader ikke skjer i en oppstartsfase. Da lagrer kroppen den informasjonen som: Jeg kan ikke!

Hvis kroppen kommer inn i en samtale med seg selv rundt en ting den ikke vil, kan eller våger å gjøre i hverdagen -dess mer begrenser den seg selv fysisk, mentalt eller sosialt.

Bevegelse er bra ikke bare for kroppen, men også for hodet.

Når du glemmer å bevege deg opp fra stolen med jevne mellomrom kjenner vi at det er lett å bli trøtt i topplokket som kanskje bøtes på med enda en kaffekopp eller søtsuget melder seg da kroppen begynner å lete etter raske løsninger for å holde på konsentrasjon og arbeidslyst.

Det kicket vi da får er kortvarig og vi kjenner oss ofte trøttere eller mer irritabel etterpå.

Løsningen: Kom deg opp fra stolen og gjør noen enkle yogaøvelser heller! Sving litt med armene, rull skuldrene,løpe en trapp opp og ned for å få pulsen opp.

Få kroppen i gang igjen! Du skrur garantert på både kroppen og hodet bedre enn med 2 kjeks.

Muskel- og skjelettplager er den helt klart største sykemeldingsårsaken i Norge i dag, og vondt i ryggen er det mange sliter med. Ofte er det ingen diagnose eller klar årsak til dette, og mange kjenner seg rådville til hvordan en skal jobbe med dette selv.

Smerte, murring, kink og irritasjoner i korsrygg eller nakke tærer både på humøret og lysten til å bevege kroppen. Vi kan også bli nervøse om dette er noe om kommer til å bli sittende for alltid.

Det er helt vanlig og fullstendig som det skal være å bli sliten i kroppen når den blir brukt i det daglige.

Det som ofte er et større problem i dag er at kroppen blir brukt for lite i løpet av den tiden vi er våkne og derfor får vi vondt av å sitte på for mye på rumpa.

Yoga er et særdeles godt verktøy for ryggsmerter vi får av for lite bevegelse eller fra stillesittende og ensidige arbeidsoppgaver og treningsrutiner.

Det er nå på tide å la kroppen din få ny energi og gi deg selv mulighet til å kaste energityvene på dør!

Her får du to øvelser om du kan gjøre hvor som helst, så ofte du kan:

Lager løft i brystet, forlenger ryggraden og gir mindre press i nedre del av rygg.

  1. Reis deg opp og stå!

Stå med en jevn vektfordeling under føttene, og tenk at hofter og sete jobber ned mot føttene, ikke opp mot ryggen.

Armene foran brystkassen og flett fingrene sammen.

Løft armene over hodet med så strake albuer du kan uten å svaie ekstra i nedre del av rygg. Pass på at du ikke presser hodet frem mot armene i det du løfter

Du kan bevege armene opp og ned samen med inn- og utpust. Du kan også holde armene over hodet i noen gode pust før du senker armene rolig ned.

Rull skuldrene noen ganger bakover og merk at du er rolig i nakken, ansiktet og kjevefestet.

  1. Stå med armene ut til siden uten å løfte skulderblad mot ørene. Bredde i brystet, og kjenn at ryggen er lang. Forleng strake armer ut til siden ved å holde albueledd låst. Spre fingrene, og press håndflatene ut til siden. Ta noen gode pust her. Dette er en veldig effektiv øvelse for nakke, skuldre, armer og tastaturfingre.

Lykke til!

Siri Tuseth

Satya Yoga og Satya Yogaskole