Oppskrifter

Pannekake på 1-2-3

Nyt både smaken og effekten på kropp og sinn som disse pannekakene gir.

Jeg har flere gode pannekakeoppskrifter på hjemmesiden, men syntes det var gøy å forsøke en pannekake på 1-2-3 hvor jeg bruker 2 av alt. Da er det jo superenkelt å huske oppskriften. To egg i tre pannekaker er kanskje litt mer enn du er vant til, men eggene gjør denne pannekaken bare enda smartere. Det enestående egget inneholder jo alle byggeklossene som skal til for å skape en hel kylling – byggeklosser til både hjerne, muskler, bein, øyne og skinn. De samme byggeklossene kan din kropp nyttiggjøre seg av. Så nyt derfor både smaken og effekten på kropp og sinn som disse pannekakene gir.

Prøv også:

Jeg serverte mine pannekaker med litt gresk yoghurt, purè av ½ mango og litt granateple. Vi pleier ofte bare å strø frosne bær over pannekakene og en klatt gresk yoghurt, så tiner bærene på den varme pannekaken. Ta det du måtte ha av frukt og bær. Litt rømme og rørte tyttebær er også godt – en tradisjon på vaffel her i Trøndelag.

TIPS: Pannekaken blir glutenfri om du erstatter melet med hirse, bokhvete, mandelmel, havremel, kikertmel eller aller helst en blanding av disse for mest mulig nøytral smak og byggeklosser fra alle mulige frø. Havremelk lager du selv ved å ha 2 dl havregryn og 8 dl vann i en blender på full speed i 2 minutter. Min Smøremyk rapskokos er melkefri. Tåler du heller ikke egg? Se praktisk byttetabell i boken Mat til Sinns.

 

Ingredienser

Pannekake på 1-2-3

  • 2 egg
  • 2 dl øko spelt/emmer
  • 2 dl melk/havremelk/kokosmelk/mandelmelk
  • to klyper havsalt
  • 2 ss kokosblomstsukker

Slik gjør du

Pannekake på 1-2-3

  1. Visp sammen alle ingrediensene og stek i smør/Smøremyk rapskokos i middels varm panne til 3 store tynne pannekaker.

PS! Du lager havremelk eller mandelmelk selv i en blender ved å ta 2 dl havregryn/mandler og 8 dl vann og kjøre på full speed. Spe røra med litt vann om du velger kokosmelk hvis du synes den blir for tykk.