Oppskrifter

Rørte tyttebær i blender

Bær kommer med en rekke smaksstoffer og sterke farger som alle gir helseeffekt i kroppen.

Bær har fantastisk helsekraft – bare du spiser dem og prioriterer de som en del av kostholdet. Især bærenes polyfenoler har fått mye opp merksomhet. De seiler under mange navn, som for eksempel flavonoider, stilbener, tanniner og fenolsyrer.  Rips, bjørnebær og blåbær viser bemerkelsesverdig høyt innhold av gnistslokkende fenoler, flavonoider og anthocyaniner. Tyttebær skiller seg ut fra andre bær med at de har høyt innhold av proanthocyanidiner, en type polyfenoler, og de har av den grunn vært benyttet både som mat og medisin i århundre.

Tyttebær ga gode verdier på blodsukker, kolesterol og vekt hos mus som spiste fettrik mat.

  • Gratinerte bær er en klassiker som faller i smak både hos liten og stor. Midt i bærsesongen er det flott å kunne kose seg med skogens og bærhagens nytelser.
  • Spe på med bær i hverdagen og nyt disse kjempegode blåbærpannekakene.
  • Lag deilig syltetøy av rørte bær i blender, og varier med de sortene bær du måtte ha i fryseren; jordbær, bringebær, solbær, multer, blåbær og tyttebær.
  • Hva med nystekte scones med hjemmelaget syltetøy og en deilig kopp te når høstmørket senker seg?

Grønnsaker, bær, urter, spirer og krydder er superfood i den forstand at de bidrar med en rekke nyttige byggeklosser per kalori. Bioaktive komponenter i bær kan virkelig bedre din livskvalitet. Sterkt bearbeidet mat, mye sukker, lite aktivitet og forurensning er utfordringer steinaldermannen ikke kjente til. Spiser du fargerike bær så demper du gnistregnet inne i cellene dine, så gnistene ikke skader celledeler og genbøker og forårsaker diffuse helseplager og sykdom.

Spis dem ferske fra skogen, gjerne blandet med andre skogsbær, lag syltetøy i blender og søt gjerne med litt  honning – nyt både smaken og effekten.

Berit

 

Referanse: Paredes-López, O., Cervantes-Ceja, M. L., Vigna-Pérez, M., & Hernández-Pérez, T. (2010). Berries: improving human health and healthy aging, and promoting quality life—a review. Plant foods for human nutrition65(3), 299-308.

 

 

Ingredienser

Rørte tyttebær i blender

  • 750 g tyttebær
  • 1 eggehvite
  • 1 dl honning

Slik gjør du

Rørte tyttebær i blender

Ha alle ingrediensene i blenderen og kjør på full speed i 2 minutter.

Oppbevares i 1 uke i kjøleskap og i evigheter i fryseren.