Oppskrifter

Rosenkål med smørstekte mandler

Tenk at noe så enkelt kan være så sunt og godt!

Retten passer også spesielt godt som tilbehør til alle typer kjøtt og vilt som rype, kylling, kalkun, indrefilet og skinkestek.

Fiber i kål senker kolesterolet, fordi den binder seg til kolesterol i tarmen din og hindrer det i å bli sugd opp i tarmen din. Lett damping av kål gjør fiberet i kålen mer effektivt til å senke kolesterolet.

Forskjellige typer kål (rosenkål, rødkål, hodekål, savoykål) bidrar med ulike plantestoffer, eller glukosinolater. Varier derfor mellom forskjellige typer kål i hverdagen. Flere hundre studier dokumenterer kålens kreftbeskyttende egenskaper. Kål er en super antioksidantkilde gjennom sitt høye nivå av C-vitamin og gnistslokkende polyfenoler. Lillafargen, polyfenolet anthocyanin, kan redusere nivået av kroniske betennelsesstoffer i kroppen din. Betennelsesstoffer som er assosiert med både vektoppgang, diabetes, hjertete-karsykdom, kreft og psykiske helseplager.

Kos deg også med disse smarte og velsmakende rettene:

 

Ingredienser

porsjoner

Rosenkål med smørstekte mandler

  • 400 g rosenkål, renset
  • 25 g smør
  • 40 g skåldede mandler
  • 1 helt hvitløksfedd
  • revet skall fra 1 øko sitron
  • 1 knust knekkebrød/1dl brødsmuler av grovbrød
  • mineralsalt og pepper etter smak

Slik gjør du

Rosenkål med smørstekte mandler

  1. Kok opp lettsaltet vann.
  2. Kok rosenkålen i 5-7 min eller aller helst damp den på rist for best bevart næringsinnhold. Sil av vannet og ha rosenkålen i en skål.
  3. Smelt smøret i en stekepanne.
  4. Del hvitløksfeddet i to og legg det i smøret.
  5. Ha i hele skåldede mandler.
  6. Smørstek mandlene til de er gyldne og tilsett knust knekkebrød eller brødsmuler av grovbrød.
  7. Ta opp hvitløken.
  8. Tilsett sitronskallet og smak til med salt og pepper.
  9. Rør inn den dampede rosenkålen og server.