Featured Image

Berits blåbærsjokolade med quinoa, mandel og havsalt

 Norske bær er fortsatt i sesong og du kan høste både blåbær, villbringebær, markjordbær og multer helt gratis. Ikke ofte jeg kommer meg på bærtur, men jeg plukker gjerne en kopp og tar med meg hjem fra en av mine mange sanseturer. Så smelter jeg litt mørk sjokolade, rører inn bærene og vipps har jeg verdens beste sjokoladekos til kaffen.

Studier viser en hel rekke gunstige effekter av kakao. Gode tarmbakterier styrkes når de fermenterer fiber fra kakaobønner til kortkjedet fett (SCFA). Kortkjedet fett som kan bidra i reparasjon av lekk tarm og dempe inflammasjon. Ikke overraskende da at epidemiologiske studier nettopp kopler kakaoinntak til dempet inflammasjon, økt energifølelse og bedre helse. Blåbærenes antioksidantkraft styrker effekten, så nyt hver eneste bit.

  • 80g 72% mørk sjokolade med quinoa mandler og havsalt (jeg brukte merket Berit)
  • 1 ss kaldpresset kokosfett (jeg brukte Cocosa)
  • 2 dl friske blåbær (eller andre bær om du har)

Smelt sjokoladen i vannbad (husk skålen må være større enn kasserollen)

Tilsett kaldpresset kokosfett og rør til kokosfettet smelter.

Ta skåla av vannbadet. Rør forsiktig inn bærene.

Dekk et lite brett med bakepapir og hell bær-og sjokoladeblandingen jevnt utover brettet.

Sett brettet i kjøleskap til sjokoladen stivner.

Brekkes i passende biter og nytes.