Bearbeidet mat gir overvekt

Bearbeidet mat gir overvekt
Det er ikke antall kalorier i maten eller mengden proteiner, karbohydrater og fett som avgjør hvilken virkning maten har på kroppen din.

Bearbeidet mat gir overvekt. Det er ikke antall kalorier i maten eller mengden proteiner, karbohydrater og fett som avgjør hvilken virkning maten har på kroppen din. Rene råvarer og mindre bearbeidet mat gjør kroppen slankere, selv med like mange kalorier.

Bearbeidet mat gir overvekt

I mange generasjoner har man fokusert på matens innhold av næringsstoffer. Man har veid og målt og predikert et reduksjonistisk syn på maten. Forbrukeren har lært seg å drikke juice for C-vitamin, melk for kalsium og jod, å spise fiske for nok omega-3 og enda mer brød for mer fiber. Mål om færrest mulige kalorier og minst mulig fett har resultert i terningkast 6 og nøkkelhull på magert og lett tross kunstige tilsetninger. Man har målt protein, karbohydrater og fett i gram og ikke hatt fokus på kvalitet.

Vi har kostråd for normalvektige, friske og fysisk aktive mennesker, mens de aller fleste ikke passer inn i den beskrivelsen. Inaktivitet, overvekt, stress, dårlig søvnkvalitet, fysiske og psykiske helseplager preger stadig flere. Livsstilsrelaterte lidelser som overvekt, type 2 diabetes, hjertekarsykdom og kreft rammer oss i stadig yngre alder. Det forskes på en svekket tarmbakterieflora, på lekk tarm, inflammasjon, autoimmun sykdom, depresjon og demens. En matvares verdi kan ikke måles i kalorier og gram, men i kvalitet.

Tell ikke kalorier

Folkeslag som lever i pakt med naturen i ulike verdenshjørner kan holde seg slanke å friske på forskjellige matvalg. Noen grupper spiser mest planter som røtter, frukt og nøtter. Andre andre holder seg friske med kjøtt, fisk og innmat. Det de har til felles er at de spiser rene råvarer i sesong, beveger seg mer, stresser mindre og sover nok. De spiser mat uten innholdsfortegnelse. Disse gruppene har heller ikke jevn tilgang på mat, og de rekker å bli sultne før de spiser.

Ren mat har andre egenskaper

Et forskerteam ledet av Carlos Monterio ved Universitetet i Sao Paulo har studert hvordan industriell bearbeidelse kan endre matens egenskaper i våre kropper. De har definert sterkt industrielt bearbeidet mat som ultraprosessert med en egen NOVA-klassifisering (Monteiro 2018)

Ultraprosessert mat er industrielt laget av rimelige ingredienser og tilsetningsstoffer.

I observasjonsstudier er et høyt inntak av ultraprosessert mat koblet til overvekt, type-2-diabetes, metabolsk syndrom, hjerte-karsykdom, IBS, depresjon og flere typer kreft, samt økt total dødelighet. Nå viser også randomiserte studier at den ultraprosesserte maten virkelig kan få sin del av skylden for dette.

Ultraprosessert mat gir overspising og vektøkning

En randomisert, kontrollert studie gjennomført av den Brasilske forskergruppen med Carlos Monterio i spissen, testet nylig slik mat i en randomisert, kontrollert studie av friske, normalvektige kvinner (n=10) og menn (n=10). Testpersonene flyttet inn på forskningssenteret (NIH, amerikanske folkehelseinstituttet) og ble delt i to grupper. Halvparten fikk ultaprosessert mat og den andre rene råvarer med likt kalori-og næringsinnhold. Etter 2 uker byttet de og spiste den andre gruppens mat de neste to ukene. Forskerne hadde full kontroll på testpersonenes matinntak, aktivitet og søvn. Testpersonene kunne spise så mye de ønsket til hvert måltid.

Resultatet av studien viste at når du spiser ultraprosessert mat spiser du mer. Faktisk i snitt 500 kCal mer hver dag og legger på deg 1 kg på to uker. Ikke mye tenker du kanskje, men 1 kg annenhver uke betyr 2 kg i måneden og 12 kilo per år. På rene råvarer med likt kalori-og næringsinnhold så gikk testpersonene i snitt ned 1 kg på 2 uker, tilsvarende 12 kg på ett år.

Ultraprosessert versus industrielt bearbeidet

En industriel bearbeiding av maten behøver ikke negativ. Les innholdsfortegnelsen og velg matvarer laget på gjenkjennbare råvarer med færrest mulige tilsetningsstoff. Styr unna matvarer der sukker, moderne hvete, stivelse, hvetegluten og billige raffinerte planteoljer preger innholdsfortegnelsen. Om den rå juicen eller ikkehomogeniserte surmelka skiller seg er det et kvalitetsstempel synes jeg. Ultraprosessert mat krever aromastoffer, smaksforsterkere, emulgatorer, fortykningsmidler og søtstoffer for smak og konsistens.

Ren mat smaker godt uten.

Studien kan du lese her https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S1550-4131%2819%2930248-7