Hvorfor spise sopp?

Tørket sopp
Ulike typer fiber, både alfa- og betaglukaner og forskjellige proteoglukaner, kan forebygge kreft, bidra som antioksidanter og dempe inflammasjon og oksidativt stress i kroppen.
Forskere løfter frem soppens fiber som særdeles helsebringende

Hvorfor spise sopp?

Vi vet at soppen er næringsrik og bidrar med næring eller byggeklosser til både tarmbakteriefloraen og kroppen. Selv om det er gjort få studier på helseeffekten av sopp på mennesker, viser studier at soppen holder det den lover i studier på cellekulturer og på dyr.

Forskere løfter frem soppens fiber som særdeles helsebringende. Ulike typer fiber, både alfa- og betaglukaner og forskjellige proteoglukaner, kan forebygge kreft, bidra som antioksidanter og dempe inflammasjon og oksidativt stress i kroppen.

I Norge ligger vi på verdenstoppen i flere typer kreft. I laboratoriestudier på celler fra både tarmkreft, brystkreft, livmorhalskreft, magekreft og prostatakreft ser forskerne at kreftceller hater sopp. Så mye hater de sopp at ekstrakter fra sopp i cellestudier har fått slike kreftceller til å ta sitt eget liv ved styrt celledød (apoptose). Forskere forklarer at ulike fiber i sopp i tillegg direkte styrker kroppens forsvar mot kreft gjennom å bidra til et mer effektivt og målrettet immunforsvar.

Forskjellige plantestoffer i sopp, alkaloider og fenoliske forbindelser, bidrar med anti-oksidanteffekt både i tarmen og i kroppen og sikrer soppen en sunn innvirkning på blodtrykket. I studier med bruk av soppekstrakter ser man god innvirkning på både systolisk og diastolisk blodtrykk, kolesterol og triglyserider. Hos pasienter med type-2-diabetes ser det ut til at sopp kan bedre deres insulinfølsomhet.

Ref. Roupas, Peter, et al. “The role of edible mushrooms in health: Evaluation of the evidence.” Journal of Functional Foods 4.4 (2012): 687-709.

Sopp er rik på antioksidanter, og aktiverer i tillegg kroppens eget antioksidantforsvar gjennom sin rikdom av mineralene selen og sink. Nå forskes det også på hvordan mer selen og sink i kosten kan hemme opptak av tungmetaller i kroppen. Studier i cellekulturer og på dyr viser at soppen også kan ha anti-inflammatorisk virkning.

Selv om sopp i utgangspunktet ikke er en proteinrik råvare, så bidrar den med verdifulle svovelholdige aminosyrer våre gode tarmbakterier behøver. Peptider i sopp ser ut til å styrke kroppens forsvar mot virus. En rekke studier viser at sykdomsfremkallende virus ikke deler seg like raskt når de utsettes for sopp. Både virus og kreftceller hater sopp.

Vi trenger flere studier på soppens innvirkning på vår helse. Mens det forskes på effekter og virkningsmekanismer så kan vi sikre oss både god smak og virkning gjennom nydelig sopp i både supper, salater, gryter, omeletter og wok nå som de er i sesong.

Alt av spiselig sopp er i utgangspunktet bra for oss. Både shiitake, crimini, kongeøsterssopp, portobello, aromasopp, champignon osv. Kjøp gjerne norsk sopp og styr unna tørket importsopp hvor man er usikker på innholdet av fremmedstoffer som kan følge med.

Hvordan bør man tilberede sopp? Børst dem med en soppbørste, de trekker lett vann og blir udelikate. Sopp som har tørket inn for deg legger du imidlertid i vann i 30 minutter for å friske dem opp.

Ikke spis rå sopp Rå sopp inneholde forbindelser som er uheldig for fordøyelsen, derfor skal du alltid varmebehandle sopp. I tillegg utvikler soppen nydelige smaksstoffer når den varmes litt.

Jeg elsker å sautere soppskiver i en middels varm stekepanne med litt smør og krydre med sort kvernet pepper og litt havsalt. Jeg vil gjerne ha stekt sopp i omeletten, på pizza, i wok og i viltgryta.

Tags from the story
,