Matvarene som anbefales til «Ny Start» med Berit Nordstrand

Har du meldt deg på nettkurset «Ny Start med Berit Nordstrand»? Her er noen matvarer hun anbefaler du har i huset.

Matvarene som anbefales til «Ny Start»

Har du meldt deg på nettkurset «Ny Start med Berit Nordstrand»? Her er noen matvarer hun anbefaler du har i huset.

Berit Nordstrands metode baserer seg først og fremst på rene råvarer som du kan finne i helt vanlige butikker, men noen få råvarer må du til velutstyrte kjedebutikker, helsekost- eller nettbutikker for å få tak i.

– Metoden min bruker «byttetriks» som betyr at du fortsatt kan lage dine favorittretter, men med sunnere og mer næringsrike råvarer. De fleste av disse råvarene finnes i større dagligvarebutikker og noen har du kanskje allerede i kjøkkenskapet ditt, sier Berit.

Har du ennå ikke meldt deg på kurset, men vil bli med du også? Klikk her for mer informasjon og påmelding!

Prisen blir den samme 

Prisen på noen av spesialproduktene kan riktignok koste mer enn du er vant til, men det er viktig å se på totalsummen når du handler også.

– Enkelte matvarer koster kanskje litt mer enn du er vant til at de gjør. Økologisk kjøtt og noen av kornsortene jeg anbefaler er kostbare i forhold til billigkjøtt og brød bakt på moderne hvetemel. Men med min tallerkenmodell blir det mindre kjøtt og færre brødskiver, så da blir prisen tilsammen nesten den samme, sier Berit.

  • De mest kostbare matvarene bør du også spise mindre av, og derfor vil det nesten gå opp i opp med kostnadene du hadde tidligere, hvis du tenker hele kostholdet under ett. 

Grønnsakene er viktigst

Målet i løpet av kurset er blant annet å spise mindre kjøtt, samtidig som du øker mengden grønnsaker. Aller helst bør de være økologiske.

– Men om du synes det blir dyrt – er viktigere at du faktisk spiser nok grønnsaker enn at de er økologiske, sier Berit.

Her er matvarene som anbefales å bruke i kurset:

  • Rå honning og kokosblomstsukker (velg norsk honning)
  • Økologisk urkorn, som f.eks spelt (til å bytte ut moderne hvete med)
  • Mørk sjokolade 70-80% og kakaopulver (helst søtet med kokosblomstsukker)
  • Grønn te (velg helst økologisk)
  • Havregryn (velg helst økologisk, gjerne store du bløtlegger selv)
  • Syrnede meieriprodukt eller yoghurt av kokosmelk (gresk yoghurt, yoghurt naturel, Tjukkmelk, kefir osv. eller Yocos yoghurt av kokosmelk)
  • Plantemelk (du kan også bruke økologisk kumelk i oppskrifter hvor jeg bruker min MYLK havremelk eller havremandelmelk)
  • Kokosmelk og kaldpresset kokosfett (velg helst økologisk)
  • Nøtter (velg variert, men i alle fall hasselnøtter, mandler og valnøtter)
  • Bønner og kikerter (billigere med tørre bønner du bløtlegger selv)
  • Økologisk speltpasta (evt. hele byggryn, bønnepasta)
  • Chiafrø (hvis du vil lage chiapudding, men kutt denne om du vil)
  •  Tran (kjøp norsk flytende tran. Velger du kapsler så kjøp ekte tran på kapsel og ikke utenlandsk olje. Jeg har laget min egen, helt fri for transmak og for å slippe oksiderte fettsyrer
  • Jod tilskudd (+ sink og selen) (til alle som ikke spiser sjømat tre ganger hver uke og tre meieriprodukt hver eneste dag. Jeg tar alltid med meg jod, sink og selen når jeg er på reise)
  • Havsalt eller annen mineralsalt
  • Krydder som spisskummen, gurkemeie, kardemomme, Ceylonkanel og havsalt
  • Ta deg tid

Dette er ment som en varig livsstilsendring, så du må være forberedt på å ta noen grep for å få mer energi, smalere midje, friskere og sunnere kropp.

– 12 uker er den tiden det minimum tar å tilvenne seg nye vaner. Du må gjerne bruke lengre tid, men ikke kortere. Da vil du ikke ha kommet nok inn i metoden til at den vil bli en varig endring, forklarer Berit.

Ønsker du tips, svar på spørsmål eller bli inspirert av andre som følger Berits metode? Meld deg inn i den lukkede gruppen på Facebook her