Berit Nordstrands beste tips til sunn og god turmat

Få tips til sunn og god turmat til store og små
Gi tarmen, kroppen og hjernen påfyll med sunn og god mat når du er på tur i påsken, og nyt av mer overskudd og glede på turen, økt velbehag og ro på kvelden, samt bedre nattesøvn.

Bra God turmat

Gi tarmen, kroppen og hjernen påfyll med ”Bra God” mat når du er på tur i påsken. Så kan du nyte av mer overskudd og glede på turen, økt velbehag og ro på kvelden og bedre nattesøvn. Lag nydelige matretter som gjør at du kan lage de aller beste turminner sammen med familie og venner.

Tarmbakteriesamfunnet ditt preges nesten umiddelbart av den maten du spiser. Vekker du opp lumske bakterier som elsker stivelse og sukker, så er det de som setter sitt preg på humør og pågangsmot. Via immunforsvaret, nerveceller i tarmveggen og signalstoffer kan tarmbakterier spille kroppen og hjernen din god. Ønsker du en friskere kropp og mer overskudd og glede på tur, så tar du med nydelig turmat til bakterie-Mons.

Sunn og god turmat med Berit Nordstrand

Å motivere barna undervegs på tur er lettere når de kjenner seg tilfredse, fokuserte og energiske. Derfor er det viktig at turmaten er sunn og næringsrik selv om det er påske. Å motivere ungene blir lettere når de får i seg mat med gode byggeklosser og ikke bare tursjokolade, kjeks, pølser og brus. Tenk på søtsaker og snacks som turdessert.

Det finnes mange muligheter til å kose seg med nydelig, sunn turmat. Varier litt mer og prøv gjerne noe nytt! Kjøp pølser av litt bedre kvalitet, med mer kjøtt og bedre smak. Reduser heller antallet pølser per person gjennom å servere mettende tilbehør. Sett en pinnebrøddeig til heving før du legger deg på kvelden, ta med deigen og stek pinnebrød på tur. Deigen kan enten surres rundt pinnen eller rundt pølsa på pinnen. Ta med deg speltlomper, smør lompen med litt aioli, legg så på en stor håndfull rukkolasalat før du legger pølsen på. Ta gjerne også med en mettende potetsalat som du nyter som tilbehør. Du kan også ta med oppskåret grønt og tre pølsebiter og grønnsaker på spyd som du griller over bålet. Både paprika, sopp, løk og brokkolibuketter er populært hos oss. Aller best blir det med grillspyd om du tar med en rømmedip, litt hummus eller aioli som garnityr.

Grønnsaksspyd

Suppe på termos er heller aldri feil. Tomatsuppe, spinatsuppe og gulrot-og gresskarsuppe er aldeles nydelig. Ta gjerne med eggebåter av hardkokte egg og stek brødskiver som tilbehør over bålet.

Få hjelp av barna
Få barna med på planlegging og forberedelse av turmaten, så spiser de også lettere sin egen mat. Forbered gjerne turen kvelden før gjennom å kutte opp grønnsaker, koke suppe eller lage pinnebrøddeig. Fortell barna at gode bakterier trenger plantefiber for å bli sterke, slik at de kan holde kroppen deres frisk og hjernen glad og konsentrert. Trenger de mer inspirasjon kan jeg anbefale barneboken ”Sukkerkok i hodet” som har inspirert mange barn til endring. Pakk gjerne små sekker så alle også kan være med å bære. Ikke fordi det strengt tatt er nødvendig, men fordi barn elsker å kjenne seg nyttige. Vi voksne får mulighet for å fremsnakke deres innsats, noe som også bidrar til et godt turhumør.

Sett fokus på matkos mer enn på kilometer
Enten man velger lange eller korte skiturer, gåturer i skogen, opp på fjellet eller i fjæra skaper det gode turminner å ha med seg nydelig mat. For min del er det å fyre opp et bål, og lage i stand bålmat, turens høydepunkt.

Da jeg var liten skulle vi alltid gå så mange kilometer. Min turglede sank med økende hastighet i skisporet. Jeg ville heller lytte til fuglekvitter og se på dyrespor. Derfor har jeg heller holdt mine barn litt igjen i skisporet. Vi har gått sanseturer på ski. Vi har med pakkpulk med bøtter, spader og akebrett, reinskinn, gamle aviser, ved, varm og kald drikke, frukt, spekemat, flatbrød og bålmat. Vi har også med med litt ”Bra Godt” søtt og litt usunne søtsaker – litt for enhver smak.

Tur- desserter for bakterie-Mons

En god nyhet for de aller fleste av oss er at gode tarmbakterier elsker både kakao, kaffe og mørk sjokolade. Men da bør du velge kakao og sjokolade søtet med kokosblomstsukker i stedet for sukker. Kokosblomstsukker har prebiotiske fiber gode tarmbakterier elsker.

Lag istand en deilig turdessert at moden økologisk banan med sjokoladebiter i. Pakk bananen i folie og varm den over bålet i noen minutter – det blir aldeles nydelig. Eller skjær et eple i skiver, la skivene få et dryss av kanel og kokosblomstsukker, pakke dem i folie og grill dem over bålet. Jeg tar med meg min egen Yocos, yoghurt av kokosmelk, og nyter til både banan –og epledessert.

Er du virkelig i det kreative hjørnet så tar du med litt sjokoladekake- eller muffinsrøre, som du fyller i uthullede appelsiner, som så pakkes inn i folie og stekes på bålet. Jeg gjør det somregel litt mer lettvint og ruller raw-kuler eller lager biter av brownies klar i bokser kvelden før.

Turdesserten trenger aldeles ikke være av det søte slaget. Biter av moden ost og vellagret skinke er også mat for bakterie-Mons.

Når du lærer deg hvilken mat dine gode støttespillere i tarmen trenger for å overleve, så vil kunnskapen prege dine turmatbehov. Da biter ikke prisras på godteri i løs vekt, 3 for 2 store sjokoladeplater eller kvantumsrabatter på brus på samme måte. Du vil, som jeg, heller velge litt mindre av det søt, nyte flere nydelige matretter av gode råvarer og fryde deg over overskudd og glede til det som betyr aller mest for deg.

Du kan lære deg å spise dine gode tarmbakterier sterke gjennom å følge Berits metode i bestselgeren ”Tarmens Medisin”. Du kan følge Berit Nordstrand på Facebook, Instagram og Facebook-gruppen ”Bra Godt”.

Tags from the story
, ,