Kan fisk styrke tarmfloraen? 

Du vet sikkert allerede at fiber er med på å styrke tarmfloraen? Dette er godt dokumentert. Nye undersøkelser tyder på at fisk kan ha lignende effekt, og at proteinkilden påvirker tarmfunksjonen positivt. Dette har undersøkelser observert: 

• Omega-3

Jo høyere mangfold av de gode bakteriene, jo sunnere tarmflora. Undersøkelser gjort på både dyr og mennesker viser at høye konsentrasjoner av omega-3 er assosiert med et større mangfold bakterier i tarmen. Dette er god nok grunn til at jeg sikrer meg tran hver dag!

• Vitamin D

Flere undersøkelser tyder på at vitamin D kan både styrke tarmfloraen og reduserer inflammasjon i tarmen. Vitamin D mangel er også assosiert med dysbiose (ubalanse i tarmfloraen) og det gjøres flere undersøkelser på dette området. Spis fet fisk!

• Protein

10% av proteinet du spiser blir ikke absorbert, men bearbeidet av bakteriene i tarmen. Undersøkelser har vist at et kosthold rikt på kjøtt fører til forskjellig tarmflora enn kosthold rikt på fisk. Bakteriene i Lactobacillus-familien har vist seg å øke ved inntak av fisk.

Både protein, omega-3 og vitamin D i fisk kan styrke tarmfloraen. Det tyder på at vi burde spise mer fisk for å holde tarmen frisk!

Referanser: