Lumske tarmbakterier øker sukkeropptaket

Mater du feil tarmbakterier så får du lettere bukfett og diabetes.

Lumske tarmbakterier øker sukkeropptaket

Mater du feil tarmbakterier så får du lettere bukfett og diabetes. Høye blodsukkertopper gir fettlagring omkring buken, og bukfett gir inflammasjon. Insulineffekten svekkes av inflammasjonens herjinger – resultatet blir insulinresistens og etterhvert type-2-diabetes. Lavarbo mat, mer plantebasert kost og rett fett kan dempe blodsukkerkaos, forbrenne bukfett og bedre insulinresponsen så du slipper diabetes og medisiner.

Hvor mye sukker som suges opp fra maten du spiser og hvor høye blodsukkertopper et måltid skaper, bestemmes i stor grad av dine tarmbakterier.

Mater du dine tarmbakterier med sukker og stivelse, så er det sukkermonsterbakterier som får mangfoldiggjøre seg på bekostning av grønnsakselskende bakteriefamilier. Sulteforer du sukkermonstrene så kan du nyte et mer stabilt blodsukker, økt forbrenning og mer overskudd og energi. Det betyr bedre beskyttelse mot både overvekt, insulinresistens, Type-2-diabetes og en rekke lidelser koplet til et forstyrret tarmbakteriemangfold.

400 000 nordmenn kan ha Type-2-diabetes

Og det er viktig i vårt land med verdens høyeste sykefravær. Stadig flere rammes av overvekt, bukfedme, insulinresistens (nedsatt insulinfølsomhet) og type-2-diabetes. Både overvektige og slanke, unge og eldre rammes. Ifølge diabetesforbundet kan minst 400 000 nå ha Type-2-diabetes. Ifølge Norsk Helseinformatikk har minst 250 000 nedsatt insulinfølsomhet. Det betyr at hele 700 000 nordmenn kan være rammet.

Tilstanden skyldes i stor grad usunne livsstilsvalg og kan i stor grad behandles med vektreduksjon, aktivitet og kosthold. Mat med lite karbohydrater og lav glykemisk indeks, kan behandle og forebygge tilstanden.

En studie viste nylig at tarmbakteriene dine i stor grad bestemmer hvilket blodsukkerkaos et måltid gir. Du holder liv i de tarmbakteriene du velger å mate. En enkelt matvare kan dermed gi høyt blodsukker hos en pasient og lavere blodsukker hos en annen, selv uten diabetes.

Glykemisk indeks

Hvor høyt blodsukker en matvare gir angis som matvarens glykemisk indeks. Glykemisk indeks leses i tabeller, men studier viser at verdiene varierer individuelt. Dette fordi opptaket av sukker fra maten du spiser påvirkes av hvilke tarmbakterier du velger å mate. Tarmbakteriefloraen har betydning både for sukkeropptaket, insulinresponsen og for kaloriforbrenningen.

Forskere målte tarmbakteriemangfold og blodsukkerverdier hos 327 deltakere uten diabetes. Deltakerne fikk montert 24-timers blodtrykksmåling og blodsukkerverdiene ble avlest hvert 5 minutt. Deltakerne første kostdagbok over all mat og drikke de inntok.

Man beregnet så glykemisk indeks etter inntak av en standardisert frokost med bagel og smøreost hos de ulike deltakerne og så at blodsukkerverdiene varierte betydelig. Man så også at proteiner og fett i maten bidro til mindre blodsukkerkas.

 

Referanse:

Mendes-Soares, Helena, et al. “Assessment of a Personalized Approach to Predicting Postprandial Glycemic Responses to Food Among Individuals Without Diabetes.” JAMA Network Open 2.2 (2019): e188102-e188102.