Mørk sjokolade mot angst?

Stadig ny forskning viser at kostholdet påvirker vår mentale helse. Sjokolade er en av de matvarene som er over-konsumert, men likevel undervurdert. Her leser du hvordan riktig type og mengde sjokolade muligens kan bidra til å lindre angstplager!

Under pandemien har den mentale helsen til mange blitt utfordret. Kanskje opplever du selv at angsten stiger, eller at humøret er nede. Som en konsekvens av dette merker du kanskje også at suget etter sjokolade stiger? Vel, det viser seg at mørk sjokolade kan påvirke flere biologiske mekanismer som faktisk kan bidra til å lindre både angst og depresjon!

  • Antioksidanter

Sjokolade er laget av kakaobønner, en av de sterkeste antioksidanter i verden. Jo mørkere sjokolade du velger, jo høyere er innholdet av antioksidanter. Antioksidanter er viktige for hjernen, ved at de slokker gnister fra forbrenningen og beskytter mot oksidativt stress og tidlig aldring. Antioksidanter i kakao, også kalt «kakaoflavanoler», har også vist seg å kunne øke blodtilførselen i hjernen. Økt blodtilførsel betyr bedre tilførselen av oksygen og nødvendige næringsstoffer.

  • Magnesium

Mørk sjokolade er rik på magnesium, et mineral som hjelper signalstoffer (nevrotransmittere) som dopamin og serotonin til å binde seg til sine antenner (reseptorer) slik at signalstoffene får formidlet sitt budskap og skapt sin effekt. Økning av disse signalstoffenes effekt inn i cellene, kan delvis forklare hvorfor du kan få glade følelser og redusert angst etter å ha spist sjokolade. Magnesium reduserer også muskelkramper som kan være et vanlig symptom ved angst. Visste du at 50 gram av 70% mørk sjokolade inneholder så mye som en fjerdedel av ditt daglige behov for magnesium?

  • Tryptofan

Tryptofan er en aminosyre du finner i mørk sjokolade. Den bygges om til serotonin – og serotonin omgjøres så til melatonin. Melatonin er et hormon som er assosiert med bedre søvn og mindre angst og uro!

  • Koffein og teobromin

Mørk sjokolade inneholder også litt koffein og teobromin som er mildt stimulerende for hjernen. Lave doser av disse ser ut til å stimulere hjernen positivt ved å øke fokus og bedre humøret. Når det er sagt kan for høye doser ha motsatt effekt, så pass på mengdene du spiser!

  • Mindre depresjon

En tverrsnittstudie på 13 000 voksne mennesker fant at de som spiser mørk sjokolade hadde betydelig lavere forekomst av depresjon. Dette var imidlertid en tverrsnittstudie, hvor man kan se sammenhenger, og ikke en årsak-effekt-studie. Både arv, livsstil og miljø påvirker vår mentale helse. Slike koplinger i tverrsnittsstudier fører til at kakaoens effekt på mental helse har blitt et veldig populært tema innen forskning. Mens det forskes på mulige virkningsmekanismer, så kan vi i alle fall nyte noen biter av en sjokolade som både smaker godt, og mest sannsynlig også kan gjøre oss godt.

Så… Kan det å spise sjokolade hjelpe på din angst og depresjon?

Man må slett ikke misforstå og oppfatte sjokolade som en behandling mot angst og depresjon. Det ser imidlertid ut til at sjokolade kan bidra til å lindre følelser av angst og depresjon. Sjokolade er noe du kan kose deg med hver eneste dag så lenge du holder deg innen 40 gram om dagen og velger en kakaoprosent på 70 eller høyere. Foretrekker du melkesjokolade, kan du gradvis gå over til mørkere sjokolade, og etter hvert vil du merke at smakssansene dine endres og melkesjokoladen smaker for søtt for deg. Du kan også kjøpe 100% rå kakaopulver på helsekostbutikken din, og lage mine populære sjokolade fudge eller din egen variant.

Sammendrag

Sjokolade kan være næringsrikt og gjøre deg godt, så lenge du velger riktig type og mengde. I studier har kakao vist seg å påvirke hjernen positivt på flere måter, blant annet ved å øke blodtilførselen og øke produksjon av hormoner som så kan lindre både angst og depresjon. Så nyt noen biter god sjokolade, med eller uten kaffe, både for smaken og for helsas skyld.

Referanser

  • Baggott, M., Childs, E., Hart, A., de Bruin, E., Palmer, A., Wilkinson, J. and de Wit,H., 2020. Psychopharmacology Of Theobromine In Healthy Volunteer
  • Francis, S., Head, K., Morris, P. and Macdonald, I., 2020. The Effect Of Flavanol-Rich Cocoa On The Fmri Response To A Cognitive Task In Healthy Young People.
  • Friedman, M., 2020. Analysis, Nutrition, And Health Benefits Of Tryptophan.
  • Jackson SE, Smith L, Firth J, et al. Is there a relationship between chocolate consumption and symptoms of depression? A cross-sectional survey of 13,626 US adults.Depress Anxiety. 
  • Katz, D., Doughty, K. and Ali, A., 2020. Cocoa And Chocolate In Human Health And Disease.
  • Mentalhealth.org.uk. 2020. [online] Available at: <https://www.mentalhealth.org.uk/sites/default/files/food-for-thought-mental-health-nutrition-briefing-march-2017.pdf>
  • Nehlig, A., 2020. The Neuroprotective Effects Of Cocoa Flavanol And Its Influence On Cognitive Performance.
  • Xu, Y., Wang, C., Klabnik, J. and O’ Donnell, J., 2020. Novel Therapeutic Targets In Depression And Anxiety: Antioxidants As A Candidate Treatment.

Skrevet av: Anna Markusson og Berit Nordstrand

Tags from the story
, , ,