Spis trenøtter mot diabetes

Derfor bør du sikre deg trenøtter hver eneste dag

Spis trenøtter mot diabetes

Nøtter er pakket med gode byggeklosser som umettet fett, planteprotein, mineraler, vitaminer og betennelsesdempende plantestoffer.

En rekke studier har koplet nøtteinntak til bedre helse. Har du Type-2-diabetes eller risiko for hjerte-karsykdom ser det ut til at du bør sikre deg tre-nøtter.

Fra før vet vi at nøtter er bra for både blodtrykket, kolesterolet, insulinfølsomheten og mot inflammasjon.

Helsemyndighetene anbefaler en håndfull nøtter om dag.

PREDIMED-studien, en av de største randomiserte, kontrollerte studiene som undersøkte nøtters effekt på hjerte-karhelsen, fant betydelig redusert risiko for hjerte-karsykdom hos de som spiste Middelhavskost pluss nøtter.

Nurses Health Study (1980-2014) og Health Professionals Follow-Up Study (1986-2014), med hele 16 217 personer med diabetes, konkluderte med at det å spise 5 eller flere håndfull (28g) med nøtter per uke var koplet til 28% lavere risiko for hjerte-karsykdom og hele 34% lavere risiko for å dø av hjerte-karsykdom, sammenliknet med de som spiste mindre enn en håndfull per måned. Forskerne så ikke de samme koplingene til peanøtter som til trenøtter.

Spiser du nøtter kan du redusere din risiko for å utvikle hjerte-karsykdom og en tidligere død om du har Type-2-diabetes. Det oppsummerer forskere av en studie publisert ii tidsskriftet Circulation nylig (https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCRESAHA.118.314316)

I studien finner man en sammenheng mellom et høyt inntak av nøtter, især trenøtter som valnøtter, cashewnøtter og mandler, og betydelig reduksjon i risiko for hjerte-karsykdom og tidlig død (death of all causes) hos pasienter med Type-2-diabetes.

Forskerne ved Harvard School of Public Health, Boston, Massachusetts konkluderer i denne studien med med at nøtter kan forebygge hjertekarsykdom og tidlig død hos de med diabetes. Selv hos de som allerede spiste nøtter da de utviklet diabetes, viste ytterligere økning i nøtteinntaket en redusert risiko for komplikasjoner av sykdommen. Da studien ikke er randomisert, men en observasjonsstudie basert på intervju, tar forskerne forbehold om at nøtter alene ikke behøver å være den direkte årsaken til helseeffekten.

Det er aldri for sent å bruke mat som medisin. Kostholdet er avgjørende for utviklingen og komplikasjoner ved Type-2-diabetes. Så har du høyt blodtrykk eller andre risikofaktorer for hjerte-karsykdom, eller du har Type-2-diabetes, så spis nøtter.

Styrer du unna nøtter fordi de er fete og du er redd for å legge på deg? Ja da må du tenke nytt. Spis nøtter for en friskere kropp, mer overskudd og et lengre liv!

Våre kostråd anbefaler en håndfull nøtter om dag. Her følger mine tips for godt nøttevett:

  1. Legg nøttene i bløt over natten, da brytes antinæringsstoffer ned slik at nøttene tåles bedre for tarmen. Det letter også næringsopptaket fra nøttene
  2. Rist gjerne nøttene på moderat temperatur, det ødelegger ikke næringen
  3. lag eget nøttesmør ved å kjøre nøttene i en foodprosessor til nøttefettet slipper
  4. bruk nøtter som garnityr i supper, gryter og salater
  5. tåler du ikke nøtter? Da finner du mange av de samme byggeklossene i frø