Fermentert småtomat

For både smaken, fordøyelsen og for helsens skyld

Uten levende, fermentert mat med en rikdom av bakterier og enzymer så blir tarmsamfunnet ditt fattig. Det kan bety både overvekt, magetarmbesvær, betennelser og helseplager. Nå som vi vet hvor avgjørende et rikholdig tarmbakteriesamfunn er for en frisk kropp, sterk psyke og klar hjerne, så er det bare å hive seg i gang med superenkel fermentering. Du gjør det for både smaken, fordøyelsen og for helsas skyld.

Husk grønnsakene må ligge under vann. Legg en kokt, flat sten eller noe annet på toppen, som holder dem nede. La de stå i 3 dager om du har fått muggdannelse før, og sett glasset i kjøleskapet for videre fermentering. Prøv gjerne 3 ss myse om du ikke lykkes. Husk glasset må ikke ha sollys.

Les mer i blogginnlegget: Fattig uten fermentering

Ingredienser

Fermentert småtomat med hvitløk

  • 24 småtomater
  • 1 hel hvitløk, eller 10 fedd
  • 4 dl saltlake ( av 5 dl vann + 1 ss uraffinert salt)
  • 4 ss myse (eks. Molkosan eller Vita Biosa)

Slik gjør du

Fermentert småtomat med hvitløk

  1. Kok opp saltlaken og avkjøl.
  2. Vask tomatene og rens hvitløksfeddene.
  3. Ha tomater og hvitløksfedd på et lite norgesglass. Rør myse inn i avkjølt saltlake og fyll laken i glasset slik at alle tomatene er dekket.
  4. La glasset stå i romtemperatur i 4-6 dager, så setter du det kjølig til lagring.