Melkefri labneh med pesto og pitabrød

Melkefri labneh med pesto og pitabrød er nydelig sommermat! Denne laktosefrie Labneh er dessuten nydelig som dip, toppet med olivenolje og krydder.
Nyt retten slik den er eller spis den til et lite stykke grillet kjøtt, fugl eller fisk
Melkefri labneh med pesto og pitabrød
Dette er nydelig sommermat, det! Labneh er nydelig på et stykke brød med agurk og svart pepper. Eller prøv den med tomat og og timian eller za’atar. Denne laktosefrie Labneh er dessuten nydelig som dip, toppet med olivenolje og krydder. Velger du Yokos naturell er retten også vegan.

Melkefri labneh med pesto og pitabrød

Labneh en slags «ferskost» laget av yoghurt som er mye brukt i Midt-Østen. Den har en tykk konsistens og er super som pålegg. Labneh er ganske enkelt yoghurt som er blandet med litt salt, og så avrent i alt fra noen timer til et par-tre døgn. Lengden avhenger av hva slags konsistens en ønsker. Ferskosten kan toppes med de urtene og krydderiene du foretrekker. Du trenger et sileklede eller kaffefilter. Laktosefri Yokos naturell trenger 12-24 timer på avrenning slik at den får en tykk og deilig konsistens.
Tips: Ostemassen kan også rulles til små boller før servering, og eventuelt legges over i et glass med olivenolje for videre oppbevaring.

Ingredienser

Melkefri labneh

  • 1 lite beger (125g) Yokos naturell eller annen laktosefri yoghurt naturell
  • 1/2 bunt fersk persille
  • 50 g valnøtter +  noen ekstra til pynt
  • 2 ss god olivenolje
  • 2 ss god olivenolje
  • 1 ts sitronsaft
  • Cherrytomater
  • En klype havsalt

Slik gjør du

Melkefri labneh

  1. Tøm Yokos naturell eller annen laktosefri yoghurt i et kaffefilter eller kjøkkenhåndkle med en bolle under og la det renne av seg i et kjøleskap over natten
  2. Pesto: Blend sammen persille, valnøtter, olivenolje, sitronsaft og salt i en blender/foodprosessor
  3. Legg tomatene på en grillrist, dryss over litt olivenolje og grill forsiktig i ca. 5 minutter. Du kan også bake dem i ovnen på grillfunksjon på 180 grader i ca. 5 minutter
  4. Legg labneh på en tallerken og topp den med litt pesto og hakkede valnøtter. Servers med nystekt pitabrød