Spinatputer med parmesan

Bladgrønt som spinat og kål er stappfult av vitaminer, mineraler og plantestoffer.

Den mørkegrønne fargen skjuler flere regnbuefarger og et bredt spekter av antioksidanter. I tillegg bidrar den med kalsium til nøytralisering av syrer i kroppen din og til bygging av sterke bein. Så viktig er den grønne fargen at det er lurt å få det inn ved hvert måltid!

Her er en nydelig måte å få mer spinat inn i lunsj eller middag. I tillegg får du en god dose protein, kalsium og andre nyttige næringstoffer fra cottage cheese, parmesan og egg. Passer kjempegodt som siderett til både kjøtt og fisk.

Ingredienser

Porsjoner:

Spinatputer med parmesan

  • 350 gram fersk spinat
  • 125 ml cottage cheese
  • 125 g revet parmesan
  • 2 egg
  • 1 fedd hvitløk
  • salt, pepper og revetmuskattnøtt etter smak

Slik gjør du

Spinatputer med parmesan

  1. Sett ovnen på 200 grader.
  2. Finhakk spinaten og ha i en bolle. Tilsett cottage cheese, parmesan, egg, hakket hvitløk, og bland godt.
  3. Ha deretter i salt, pepper og muskatnøtt. Fordel blandingen i 8 like former – et muffinsbrett eller muffinsformer av silikon er perfekte til dette.
  4. Sett de på en rist midt i ovnen å stek dem i 20 minutter.

Ette endt steketid, avkjøl dem i fem minutter før du tar de ut av formene. Ha gjerne litt revet parmesan på toppen ved servering.

Tags from the story
,