Surdeigsbrød

Sprø skorpe og nydelig på smak

Den gangen vi jaktet og sanket egen mat, ble nok både korn, belgfrukter, nøtter og frø bløtlagt, spiret og fermentert. Forfedrene våre hadde erfart at de fikk vondt i magen hvis de lot være. Deretter ble blandingen tørket, malt til mel, kokt til grøt og bakt til brød. Brødene ble surdeigsgjæret og tørket i solen eller stekt. Til og med i Bibelen deles det oppskrifter på sunt Esekiel-brød.

Vi må også blåse liv i gamle kunster og gjøre disse matvarene lettere fordøyelige slik at det blir frigjort enda mer næring til kropp og hjerne

Fytinsyre er kanskje den mest kjente kjemiske forbindelsen i korn, belgfrukter, frukt og nøtter. Den er ufordøyelig for oss mennesker og kan irritere tarmslimhinnen på samme måte som gluten hvis vi får for mye. Fytinsyre binder næringen i korn, belgfrukter, nøtter og frø slik at opptaket av både sink, jern, kalsium og magnesium svekkes. Men fytinsyre nøyer seg ikke med å binde næringen fra nøttene der den bor: Den kan også binde næring fra annen mat i samme måltid. Fytinsyre kan til og med hemme våre egne fordøyelsesenzymer slik at de ikke får gjort jobben sin.

Mens du bløtlegger og spirer, forsvinner mesteparten av antinæringsstoffene. Samtidig utvikles en rekke enzymer som kan bistå de gode bakteriene med å klippe opp koplinger i maten du spiser. Når antinæringsstoffene er borte, tror kornet at det skal slippe mineralene sine fri for å gi liv til sin egen lille spire. De vet ikke at de har havnet i ditt indre jordsmonn og gir liv til deg.

OBS! Oppskriftene er hentet fra boken “Tarmens medisin“. I første opplag er det dessverre feil i oppskriften på dette surdeigsbrødet. Det skal ikke være 1.5 dl vann i oppskriften, men 1.5 l vann.

Ingredienser

Surdeigsbrød

  • 4 ss surdeigsstarter
  • 1.5 l vann, romtemperert
  • 1.5 ss uraffinert salt
  • 0.5 kg siktet fin spelt
  • 1.3 kg sammalt fin spelt

Slik gjør du

Surdeigsbrød

  1. Rør ut surdeigstarteren i vannet og bland med mel og salt. Elt i et par minutter.
  2. Dekk til deigen og la den stå i romtemperatur i minst 12 timer. Perfekt å lage kvelden før du skal bake surdeigsbrød til frokost.
  3. Fordel deigen i 3 eller 4 smurte brødformer. Deigen er løs, og det er slik den skal være.
  4. La brødene etterheve til de er godt hevet. Dette tar ca. 1 time på et lunt sted.
  5. Sett en ildfast form med 2 dl vann nederst i ovnen og sett ovnen på 200 °C.
  6. Skru ned varmen til 160 °C og sett inn brødene.
  7. Stek til brødene er gylne og gjennomstekt. Dette tar 1–1 ½ time.

TIPS: Hvis du vil skjære snitt i brødene og lage et fint mønster, kan du gjøre det før siste heving. Pensle med vann, strø på mel og kutt ønsket mønster.