Rødsaus uten sukker – bærsaus fra Berit Nordstrand

Rødsaus uten sukker
Dette er en grunnoppskrift på rødsaus og du kan lage den av kirsebær, bringebær, jordbær eller sågar tyttebær om du vil

Dette er en grunnoppskrift på rødsaus og du kan velge deg kirsebær, bringebær, jordbær eller sågar tyttebær om du vil. Rødsausen bruker du på litt god gammeldags riskrem eller på en kule is.

TIPS: Jeg lager verdens beste og enkleste riskrem av litt rester av risgrøt og min Yokos vanilje. Koker du grøten på Mylk havremandel blir desserten vegansk.

Prøv også:

 

Ingredienser

Rødsaus uten sukker

  • 400 g frosne kirsebær eller røde bær
  • 4 dl vann
  • 4 ss agavesirup/Cocosasirup
  • 2 ss potetmel (eller 2 ts Johannesbrødkjernemel*)
  • 6 ss vann til å røre ut potetmelet

Slik gjør du

Rødsaus uten sukker

  1. Ha kirsebærene i en kasserolle sammen med vann og kok et par minutter.
  2. Hvis du bruker potetmel: Ha potetmel og vann i et lite glass med lokk og rist til du har en klumpfri jevning. Trekk kasserollen av platen og rør inn jevning i en tynn stråle slik at den ikke klumper seg. La så rødsausen få et raskt oppkok mens du hele tiden rører. Avkjøles til sausen er lunken, og smakes til med agave. Min agave er rå, slik at jeg ikke har lyst til å ødelegge den ved å varme den opp. Bruker du Cocosasirup kan du bare røre den inn i varm saus,da Cocosasirupen allerede er varmebehandlet. Sausen oppbevares kjølig til servering.

 

*Hvis du bruker Johannesbrødkjerne mel: Da rører du bare Johannesbrødkjernemelet inn i sausen mens den koker. Smak så til med agave.