Går det an å sjekke om det faktisk er tran i en ”tranpille”?
Skrevet av: Berit Nordstrand 01. oktober 2017
Ja, det gjør det! ORIVO er et norsk laboratorium som har blitt verdensledende på opprinnelsestesting av omega-3. På bloggen min forklarer CEO i ORIVO, Svein Erik Haugmo, hvorfor man bør sjekke om et omega-3-produkt er ekte – eller om det egentlig inneholder en billigere råvare.
Hvorfor teste omega-3? Hvordan blir vi lurt?
En av mine mest minneverdige matopplevelser var på en liten autentisk hestekjøttrestaurant i Tokyo for noen år siden. Jeg reagerte selvsagt ikke på at vi fikk servert hestekjøtt – det var jo det vi kom for. Derimot reagerte jeg kraftig da det i 2013 ble avslørt at flere av Europas største matvaregiganter hadde solgt hestekjøtt merket som storfekjøtt. Jeg kjøpte storfe, men jeg fikk hest. Jeg ble lurt.
Men hva med matvaregigantene? Visste de hva de holdt på med? Eller ble kanskje de også lurt? I så fall, ble de lurt en eller annen plass på veien fra levende hest til ferdig lasagne eller hamburger. Hestekjøttskandalen er dessverre ikke et unikt eksempel på matvarejuks, og nye skandaler dukker opp i media med jevne mellomrom. Leverandørkjedene innen den globale matvareproduksjonen blir stadig mer kompliserte, og i takt med dette, så øker risikoen for innblanding av billige og uønskede råvarer på veien mot ferdig forbrukerklar vare. For et omega-3-kosttilskudd kjøpt i Norge kan en typisk leverandørkjede slik ut:
- Fet fisk som ansjos eller sardin fanges i Sør-Amerika eller Afrika og presses til rå fiskeolje.
- Oljen blir så fraktet i tankbåter til store tankanlegg i Europa.
- Mesteparten av dette går til dyr- eller fiskefôr, mens noe fraktes videre til norske fabrikker for bearbeiding, rensing og tapping på fat.
- De fleste norske omega-3-produsentene kjøper deretter denne råvaren, og tapper den videre på flasker/kapsler – enten her i Norge eller andre steder i verden.
- Ferdig merkede flasker/bokser blir til slutt sendt til en distributør som sørger for at det kommer ut i butikkhyllene.
Mulighetene til å bevisst/ubevisst merke råvaren feil på veien er selvsagt mange i en slik leverandørkjede. Bevisst juks vil for eksempel være dersom denne type billig ansjos- og sardin-olje ender opp i flasker/kapsler merket ”Norsk Tran”, ”Villaksolje fra Alaska” eller ”Krillolje fra Sørishavet”. Dette har man dessverre sett flere eksempler på de siste årene. Vinneren er den som jukser og får bedre betalt for en billig råvare. Taperen er den som prøver å opptre redelig og lage ekte norske omega-3-produkter – og ikke minst du og jeg som kjøper falske produkt.
Derfor har heldigvis flere både mindre og større aktører i omega-3-bransjen internasjonalt begynt å dokumentere at de ikke jukser ved å ta i bruk ORIVOs uavhengige og strenge testprogram. Hver produksjonsbatch laboratorietestes og spores tilbake til sin opprinnelse. Aktørenes motivasjon for å bruke testen kan være ulik, men felles for de alle er at de har et omega-3-produkt som de er stolte av – med en opprinnelse som det er verdt å garantere overfor sine kunder.
Berit Nordstrand har valgt en naturlig, kortreist og norsk omega-3-kilde, nemlig superfersk skrei fra Lofoten, og det er nettopp dette ORIVO-stempelet på av flasken og trankapslene hennes garanterer. Gå inn på www.orivo.no og tast inn kode ”1011” for å lese mer om denne garantien.
Men hva om Berit valgte å droppe denne garantien? Hvorfor ORIVO-tester Berit sin omega-3? Fordi hun ikke vil risikere å bruke en billig, prosessert råvare med feil opprinnelse. Ikke fordi denne råvaren nødvendigvis er farlig eller usunn, men fordi hun ikke vil bli lurt. Og fordi hun ikke vil lure deg.
Ingen liker å bli lurt.
Svein Erik Haugmo – CEO og gründer i ORIVO AS