Oppskrifter

Hjemmelaget beinkraft

Kraft kokt på bein er verken tidkrevende eller komplisert

Kraft laget på bein er enklere å lage enn mange tror. Det er ingen grunn til ikke å lage kraften selv.

Mange tror at kraftkoking er både tidkrevende og komplisert. Sannheten er derimot at kraft er lettvint mat som etter 10 minutters surring av kraftbein, og vask av grønnsaker, faktisk trekker seg ferdig i kjelen helt på egenhånd mens du gjør det du har lyst til.

Under finner du noen gode tips du bør få med deg før du setter i gang med å lage kraft.

Ingredienser i oppskriften på kraft

De viktigste kraftingrediensene er åpenbart bein, avskjær og vann. I tillegg bør du ha mirepoix, som er fagterminologi for:

  • Løk
  • Gulrot
  • Purre
  • Sellerirot eller stangselleri

Hver enkelt ingrediens bidrar med ulike egenskaper til kraften. Du lager brun kraft ved å brune avskjær og bein i ovnen eller i gryten før du setter i gang med kraften.

TIPS: Du kan også tilsette litt tomatpure mot slutten av bruningen hvis du vil at kraften skal få litt sterkere smak.

Du kan helt klart prøve deg frem med mange forskjellige grønnsaker og urter når du lager kraft. 

Her er de ingrediensene jeg bruker oftest når jeg lager mat:

  • Laurbærblad
  • Persille
  • Timian
  • Hvitløk
  • Pepper
  • Korianderfrø
  • Vin/hvitvinseddik
  • Tomat/tomatpuré

Lag beinkraft én kveld hver uke

Lager du store porsjoner med kraft, kan du vente lenger mellom hver gang du setter i gang med kraftkokingen. Kraften kan fryses ned i porsjoner – byggeklossene i kraften blir ikke ødelagte i fryseren.

TIPS: Kjøp en hel kylling neste gang du skal ha kylling til middag – i stedet for kyllingfilet. Det gir deg to middager: Ovnsbakt kyllingbryst den ene dagen og kyllingsuppe den neste.

Dette kan du blant annet bruke beinkraft til:

  • I grønnsaksmoser
  • Som basis i sauser til både kjøtt og fisk
  • I nesten alle supper
  • I sodd
  • Som buljong
  • I paella
  • I risotto
  • I gryteretter

Husk dette når du koker kraft

  • La kraften trekke, og ikke fosskoke.
  • Når du har trukket kraften ferdig, kan du gjerne koke den videre og redusere den. Men da er både trekketid og temperatur viktig for det endelige resultatet.
  • Smaken vil være på sitt beste og kraftigste når 50-75 % av væsken har kokt inn etter 15-20 timer.
  • Trekker du kraften for lenge, vil kraften bli bitter.
  • Er du utålmodig og øker temperaturen for å bruke kortere tid – så får du en kraft med mindre smak.
  • NB: Har du mage- og tarmbesvær, bør du i begynnelsen bruke en kraft som ikke har trukket så lenge.

Hvorfor bør du få i deg kraft? 

#1: Kraft tilfører kroppen mineraler, smartfett, aminosyrer, glykoproteiner og andre byggeklosser som stimulerer fordøyelsen.

#2: Det er avgiftende, styrker muskel- og skjelettsystemet og forebygger sykdom

#3: Det gir deg mer krefter og energi.

#4: Kraften bidrar med byggeklosser til hud, muskler, sener, brusk, bein og bindevev.

#5: Det gir deg en hjerne i balanse og styrket psyke.

Foto: Gettyimages