Risengrynsgrøt uten melk

Riskrem uten melk
Server med rørte multer eller andre rørte bær og ristede mandelflak

Risengrynsgrøt er noe de aller fleste elsker, ikke bare som julegrøt. Deilig risengrynsgrøt var fast takst som tidlig middag på lørdager da jeg var liten. Tåler du ikke kumelk eller ønsker å gjøre herligheten plantebasert, så bytter du bare ut kumelka med nydelig plantedrikk. For å oppnå samme fyldighet på grøten, og berike den med melkesyrebakterier, så rører du inn ytterligere en ingrediens.

TIPS: rester av grøt blir til riskrem om du pisker kokoskrem, det øverste laget i en kald boks kokosmelk pisket stivt. Tilsett gjerne litt vaniljefrø. Lag små porsjoner, da denne blir mektig. Server med rørte multer eller andre rørte bær, og ristede mandelflak.

Prøv også disse oppskriftene:

Ingredienser

Risengrynsgrøt uten melk

  • 4 dl grøtris (eller øko råris)
  • 5 dl vann
  • 0.5 ts havsalt
  • 8 dl Mylk
  • 1 stort beger Yokos vanilje
  • Topping: mandarinbåter skåret i fileter, granateplefrø, pekannøtter og et dryss kanel

Slik gjør du

Risengrynsgrøt uten melk

  1. Legg grøtrisen i bløt over natten hvis du vil fjerne antinæringsstoffer. Skyll av bløtevannet.
  2. Eller mål opp og skyll risen godt. Kok risen i 5 dl vann i 10 minutter. Tilsett plantedrikken og rør mens grøten får et oppkok. La den småkoke i 40-45 min, eller til den tykner. Sett grøten til side for å avkjøle litt. Når grøten er <50gC (den temperaturen gode melkesyrebakterier kan tåle), så rører du inn et beger nydelig yoghurt av kokosmelk.
  3. Rens mandariner og skjær fileter av mandarinbåtene med en skarp kniv. Rens frøene av et granateple. Rist valnøtter eller pekannøtter i en tørr panne på middels temperatur til du kjenner svak nøttelukt. Ha grøten i skåler, pynt med mandarinbåter, nøtter og granateple og topp med et dryss kanel.