Trenger du omega-3?

Min mormor sa alltid “spis fisk og bli frisk”. Hun hadde nok helt rett.

Så altfor mange moderne mennesker herjes av oksidativt stress og inflammasjon, blir overvektige, sliter med livsstilsrelaterte helseplager og eldes før tiden. Telleverket inne i cellene løper løpsk og den biologiske klokka tikker i rekordfart. Vi kan leve lenge, men så altfor mange sliter med både overvekt og helseplager. Min mormor sa alltid “spis fisk og bli frisk”. Hun hadde nok helt rett.

Både fisk, fiskeolje og alger i havet bidrar med fettsyrer som kan dempe inflammasjon og oksidativt stress. Fettsyrer som bidrar til at nye immunceller får ryddet fremmedstoffer av veien. Fettsyrer som er nødvendige byggeklosser til nye cellemembraner når celler vedlikeholder seg deler seg og blir flere. Det foregår kontinuerlig nydanning av celler i kroppen din, især i tarmslimhinnen, immunforsvaret, leveren og hjernen. Derfor behøver du rikelig med gode fettsyreleveranser hver dag hele året.

Kroppen din består av milliardvis av celler. Hver enkelt celle er som en liten fabrikk. Cellefabrikkene rehabiliterer vegger og tak med kolesterol og strake mettede fettsyrer, mens sikksakkformede unettede fettsyrer blir til nye viduer og dører. Derfor trenger du passe mengder av både kolesterol, mettet og umettet fett. Så kan godt vedlikeholdte cellefabrikker produsere bindevevsfibre i huden, muskelfibre til sterke muskler, hormoner og signalstoffer som besørger både god sinnsstemning, hvilende nattesøvn, smertedemping, konsentrasjon og hukommelse.

Cellenes søppelsorteringsanlegg

I tillegg har cellene sitt eget system for avfallshåndtering. De bryter ned sitt eget søppel og resirkulerer byggeklossene til nye byggverk eller de forbrenner søppel til energi. Denne evnen til å resirkulere søppel svekkes med alderen. Etterhvert vil avfallshaugene, eller ødelagte proteiner, kunne hope seg opp i og rundt cellene og lede til betennelser og sykdom. Dårlig søppelsortering kan bety aldersrelaterte helseplager i ung alder. Nå viser det seg at tilstrekkelige mengder omega-3 også kan sette fart på cellenes søppelhåndteringsanlegg.

Det du behøver å gjøre er å sikre deg nok omega-3, som du kan få fra grønne blader, alger, sjømat og tran. Så kan kroppens celler holde seg vedlike, immuncellene besørge et sterkt immunforsvar, betennelser dempes, hjerte-karsystemet gjøre en bedre jobb og hjernen skilte med best mulig konsentrasjon og hukommelse. I tillegg kan omega-3 bidra til en yngre hud ved å sikre at hudcellene bedre reparerer seg selv etter solskade. Jeg beskytter huden min med en god solkrem på utsiden og høykvalitets tran fra innsiden.

Tilskudd av Omega-3 hele året

Cellemembraner bygges for det meste av fett. Til det trenger cellene både mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer. Noen fettsyrer kan de bygge selv, men plantenes linolsyre (omega-6) og alfalinolensyre (omega-3), må de få tilført fra matfatet.

I kroppen bygges planteomega-3 (ALA) om til langkjedede omega-3-fettsyrer (EPA, DHA, DPA). Det er en krevende prosess. Fisken har allerede gjort jobben for oss, slik at om vi spiser fisk eller tar fiskeolje tran så får vi langkjedet omega-3 klar til bruk. Vi sier at omega-3 fra havet er mer biologisk tilgjengelig for kroppen enn omega-3 fra planteriket.

Imponerende virkninger av Omega-3

Langkjedet omega-3 (EPA, DHA, DPA) kan skilte med en rekke imponerende effekter. Vi vet at Omega-3 :

  • kan øke følsomheten i bindingsteder eller reseptorer på utsiden av cellene, slik at signalstoff og hormone virker bedre. Det betyr at cellene lettere kan kommuniserer med hverandre.
  • kan sette fart på cellenes søppelsorteringsanlegg og bidra til å dempe betennelser og bremse fremskyndet aldring.
  • kan forebygge hjerte-karsykdom og flere typer kreft
  • kan bedre betennelsesrelaterte lidelser og autoimmune sykdommer. Det være seg rheumatoid artritt, Mb.Crohn, ulcerøs kolitt, psoriasis, lupus erythematosus, MS og migrene.
  • kan utkonkurrere omega-6 og hinder at overflødig omega-6 blir til betennelsesstoffer i kroppen. Derfor er forholdet omega-6/omega-3 i kroppen av betydning. Forholdet bedres ved økt inntak av omega-3.

Langt de fleste spiser for lite fet fisk. Samtidig har fiskens fettinnhold også falt betydelig med endret fòr om du velger oppdrettsfisk. I tillegg får vi i oss altfor mye omega-6 gjennom ferdigmat og planteoljer som soya-, solsikke- og maisolje. Spis derfor mer sjømat, samtidig som du sikrer deg tilskudd av tran i flaske eller kapsel. Du trenger Omega 3 hver eneste dag gjennom hele året.

Visste du at:

  • American Dietetic Association konkluderer med en sannsynslig årsakssammenheng mellom inntak av EPA og DHA (1 g/dag) og redusert risiko for plutselig død av hjertesykdom.
  • European Food Safety Authority (EFSA) konkluderer med at fet fisk og kosttilskudd med omkring 250 milligram EPA + DHA reduserer risiko for død av koronar hjertesykdom
  • European Food Safety Authority (EFSA) konkluderer med at et inntak på omkring 2-4 gram EPA + DHA per dag er nødvendig om du vil redusere mengden triglyserider i blodet, og at omkring 3 gram per dag er nødvendig du vil oppnå et sunnere blodtrykk.
Tags from the story
, , ,