Fattig uten fermentering

Hver eneste lille skje eller slurk vil berike din tarmflora og styrke helsen din.

Fermentering betyr egentlig bare gjæring og kan skje både ved melkesyregjæring, alkoholgjæring og eddiksyregjæring. Du synes kanskje det høres fremmed og komplisert ut, men det var slik dine forfedre enkelt konserverte friske grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk i sesong den gang de verken hadde kjøleskap, frysebokser eller kjemisksyntetiske konserveringsmidler. Lite ante de om at menneskets tarmbakterieflora berikes av slik levende mat og at den bidrar med byggeklosser så både tarmen, kroppen og hjernen kan fungere optimalt.

Omkring 80-90% av kroppens immunforsvar oppholder seg til enhver tid i tarmveggen. Der programmeres og stabiliseres immuncellene av dine tarmbakterier og forbindelser de produserer. 

Både syrnede meieriprodukter, kombucha (fermentert te), ekte surkål (sauerkraut), kimchi (fermentert råkost med chili), modne oster og spekemat er fermentert. Prosessen utvikler gode smaker og nye næringsstoffer. Samtidig øker matens innhold av melkesyrebakterier og organiske syrer som besørger lav pH. En pH hvor våre fordøyelses enzymer virker best mulig, så vi får klippet opp protein til oppsugbare amonosyrer, tatt opp mineraler, vitaminer og aktivert en hel rekke antioksidanter. Gode bakterier kan produsere vitaminer, en rekke nye fenoliske forbindelser av polyfenolrik mat, kortkjedet fett (SCFA) fra fiber, sin egen antibiotika mot lumske bakterier og en rekke forbindelser som kan beskytte deg mot kreft.

Uten levende, fermentert mat med en rikdom av bakterier og enzymer så kan tarmsamfunnet ditt bli fattig. Et svekket tarmbakteriemangfold er koplet til både overvekt, magetarmbesvær, irritabel tarm, allergi og matintoleranser, kroniske betennelser, atferdsvansker, konsentrasjonsproblemer, og psykisk og fysisk sykdom. Nå som vi vet hvor avgjørende et rikholdig tarmbakteriesamfunn er for en frisk kropp, sterk psyke og klar hjerne, så er det bare å hive seg i gang med superenkel fermentering. Du gjør det for både smaken, fordøyelsen og for helsas skyld.

Ikke noe for deg? Det vet du ikke før du har forsøkt.

Enkelt utstyr:

  • Glass i 1 og 2 liter a la ”Norgesglass”
  • Uraffinert salt eks. Helios sitt havsalt, keltisk havsalt eller himalayasalt
  • Trefjøl og skarp kniv
  • Glassboller
  • Stamper i stein, tre eller plast som skaftet til en morter, en tresleiv eller kjøttklubbe)
  • Rivjern eller foodprosessor med plate som river grønnsaker
  • Evt et lokk med vannlås (som på vinballongen) for et anaerobt miljø og enda flere melkesyrebakterier.

Våre forfedre gravde gjerne ned maten eller fermenterte den i sekker av geiteskinn. Det holdt oksygenet borte og sikret anaerob fermentering og flere melkesyrebakterier. Bruker du lokk med vannlås så skaper du også et anaerobt miljø, og tilsetter du litt syre som for eksempel eddik eller sitron så får du fravær av oksygen og en pH som får melkesyrebakteriene til å stortrives.

Det finnes ”start-kulturer” å få kjøpt som kan produsere melkesyre, slik som kefirkorn til kefir og kombucha-SCOBY til kombucha, men du kan også fermentere uten ”start-kultur” av kjøpte bakterier om du vil. Alt du trenger for å komme i gang er ferske råvarer og saltlake.

Eksperimenter med ulike typer fermentert mat og drikke. Hver eneste lille skje eller slurk vil berike din tarmflora og styrke helsen din. Start med min superenkle fermenterte ketchup.