Mangler du D-vitamin?

Lite D-vitamin kan gi både muskelsmerter, dårlig konsentrasjon og slitenhet.

D-vitamin er et fettløselig vitamin med mange viktige oppgaver i kroppen. Vitaminet er avgjørende for et effektivt immunforsvar, for tilstrekkelig opptak av kalsium og fosfat til sterke muskler og bein, og for god psyke, konsentrasjon og hukommelse. Likevel er D-vitamin mangel den vanligste ernæringsmangelen i verden. Les videre og lær hvordan du kan sikre deg nok!

Selv om de fleste kan få mangel på vitamin D, har noen grupper økt risiko: slik som eldre, mørkhudede, veganere, overvektige, spedbarn og de som er lite ute i solen. Mangel på vitamin-D kan mest sannsynlig øke risikoen for både kreft, hjerte-kar sykdommer, depresjon og autoimmune lidelser.

Hvilke tegn på vitamin D mangel bør du være oppmerksom på?

Fysiske symptomer på Vitamin D mangel kan være:

  • Verkende muskler og svekket muskelkraft
  • Vonde ledd
  • Trøtthet
  • Svimmelhet
  • Depresjon
  • Dårlig søvn
  • Dårlig konsentrasjon og hukommelse (kognitiv funksjon)
  • Hårtap
  • Sår gror saktere enn forventet
  • Overvekt
  • Eksem

Grunnet mangel på sol store deler av året og for lite inntak av fisk, er de fleste nordmenn i risikogruppen for vitamin-D mangel. Det er imidlertid enkelt å unngå slik vitaminmangel. Du kan spise feit fisk (ansjos, sardiner, sild, makrell og laks) til middag og som pålegg flere ganger i uken. Eller kokt torskerogn og rognleverpostei. De aller fleste spiser ikke nok sjømat. Ta derfor en daglig dose tran tilsatt D-vitamin eller D-vitamindråper om du vil. Sjekk etiketten på tranflasken eller dråpene: vitamin-D3 (Kolekalsiferol) har vist seg å øke serum-konsentrasjoner av vitamin-D best.  Vitamin D er et fettløselig vitamin, noe som betyr at det lagrer seg i fettvev og at du ikke bør overdrive inntaket. Test verdiene hos legen og få riktig dose for deg!

Referanser: 

  • Holick, M., 2021. The vitamin D deficiency pandemic: Approaches for diagnosis, treatment and prevention.
  • Sahota, O., 2021. Understanding vitamin D deficiency.
  • Tripkovic et al., 2021. Comparison of vitamin D2 and vitamin D3 supplementation in raising serum 25-hydroxyvitamin D status: a systematic review and meta-analysis

Skrevet av: Anna Markusson og Berit Nordstrand

 

Tags from the story