Slik innfører du kjøttfrie dager i familien din

Kjøttfrie dager i familien
Daniela Marthinussen fikk med både mann og barn på å spise mindre kjøtt i hverdagen. Det gikk enklere enn hun trodde. (FOTO: Erik Hannemann/Sempro)

Er du én av dem som har vurdert å spise mindre kjøtt i hverdagen? Daniela Marthinussen fikk med familien på prosjekt «kjøttfrie dager» uten å bli hverken vegan eller vegetar, og her er hennes beste tips til deg.

En vanlig uke for familien Marthinussen i Asker, innebærer et par kjøttfrie dager. Familien med to voksne og tre barn lever et mer kjøttfattig liv enn tidligere uten at kostholdet kan kalles hverken vegetar eller vegan.

Men det var ikke et familievedtak å gjøre noen dager i uken kjøttfrie. Mor i huset, Daniela, innførte vegetar-dager uten forhåndsreklame og stor ståhei.

– Jeg er interessert i miljø, kosthold og helse. Og jeg følger med på det som skrives om dyrevelferd og er opptatt av å leve mer bærekraftig, sier Daniela Marthinussen.

LES OGSÅ: Slik sjekker du kvaliteten på tran

Mindre kjøtt – mer grønt

Daniela understreker at hun hverken er veganer eller vegetarianer. Familien spiser fortsatt kjøtt, men mindre mengder. Dyrevelferd og kvalitet på kjøttet som kjøpes, er viktigere enn før i tiden.

– Jeg ønsker at det kjøttet vi spiser, skal være av god kvalitet. Og vi skal vite at dyrene har hatt det bra, sier trebarnsmoren.

– Det fine med mindre kjøtt, er at vi får i oss mer grønt, mener hun.

Familien serveres også fisk én til to ganger i uken. Hos barna er det populært med fiskeburger med råkost til.

Jeg er skeptisk til oppdrettsfisk, og det er vanskelig å få tak i økologisk laks. Dermed blir det stort sett hvit fisk hos oss, forteller Daniela.

PRØV DENNE: Barnas favoritt! Hjemmelaget fermentert ketchup fra Made By Berit Nordstrand

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Kjøttfri middag
BARNA ER MED: Miljø, kosthold og dyrevelferd var grunnene til at familien Marthinussen fra Asker startet med et par kjøttfrie dager hver uke. Her er Oscar (8) med på å lage vegetartortilla til middag. (FOTO: Erik Hannemann/Sempro)

Gradvis innføring av kjøttfrie dager

Overgangen til kjøttfrie dager, kom ikke plutselig. Det ble en gradvis overgang hvor Daniela begynte å teste ut vegetaroppskrifter når anledningen bød seg.

For henne hadde vegetarmat et «kjedelig-stempel». Det skulle endre seg da hun begynte å teste ut oppskrifter. To av vegetaroppskriftene ble en del av ukesmenyen.

– Jeg har ikke flust med oppskrifter som jeg bruker, men noen har jeg innført, sier Daniela.

Noen av oppskriftene har hun funnet på beritnordstrand.no, eller i kokebøker som “Verdens beste familiekokebok”.

LES OGSÅ: Gode erstatninger for egg i pannekaker

Naturlig med vegetarmat

Vegan- og vegetarretter har blitt en naturlig del av kostholdet i hverdagen hjemme hos familien på fem i Asker.

– Alt blir enklere når man finner mat og vegetar-oppskrifter som fungerer, mener Daniela Marthinussen.

Hun begynte med falafel. Retten falt i god smak hos to av barna og mannen, etter hvert. Eldste barnet var ikke så begeistret, men en salat som erstatning, løste situasjonen.

SUNN FROKOST: Oppskrift på laktosefri Smoothiebowl fra Made By Berit Nordstrand

Artikkelen fortsetter etter bildet.

lage tortillalefser med barna
– Jeg har ikke flust med oppskrifter som jeg bruker, men noen har jeg innført, sier Daniela Marthinussen fra Asker. Her kjevler hun ut tortillalefser med sønnene Oscar (8) og Sebastian (5). (FOTO: Erik Hannemann/Sempro)

Diskret innføring av kjøttfrie middager

Ble det ikke protester da kjøttet ble erstattet med grønnsaker?

– Det virker ikke som om de har tenkt noe på det. Jeg tror det er bedre å bare servere en ny rett eller mat uten å rope ut at noe er nytt.

Av og til lager jeg også lasagne uten kjøtt, men jeg roper ikke ut at jeg har hatt i blomkål i stedet for kjøtt. Det bare er slik. Jeg gjør ikke noe stor sak ut av at vi ikke har kjøtt i maten, forteller Daniela.

Det gikk også fint å få mannen i huset inn på sporet med noen kjøttfrie dager i uken.

– Egentlig er jeg mest overrasket over mannen min. Han var vant til å spise kjøtt hver dag. De kjøttfrie middagene ble tredd nedover hodet hans, men det har glidd inn i vanene, sier Daniela fornøyd.

LAG SELV! Fermentert norsk kimchi

Danielas 3 tips til kjøttfrie dager

1. Test noen oppskrifter. Dersom du ikke er vant med vegetarmat, bør du begynne å teste ut noen oppskrifter de dagene du har god tid, og ikke en vanlig travel hverdag. Test ut noe du tenker både du og familien blir like, for eksempel falafel. Når du får gjort vegetar oppskriften noen ganger, går det utrolig mye kjappere etter hvert.

2. Gjør det enkelt! Kjøttfrie middager kan være like enkelt som middager med kjøtt. Gå gjerne for suppe på ekstra travle dager. Supper kan tilberedes kvelden før.

Ha 2-3 enkle oppskrifter som sitter, og sørg for å ha ingrediensene i hus. Da har du alltid en middag du kan lage om planleggingen har sviktet.

3. Just do it! Bestem deg så for hvilke dager du vil ha kjøttfrie.

Ikke gjør en stor sak av at «nå skal vi spise noe helt nytt og uvant». Du må forvente motstand i starten. Jeg er blitt ganske hardhudet når det kommer til sutring. Alle må smake. Vi foreldre må tåle litt og si at dette er middagen du får i dag.

LES OGSÅ: 6 ting du kan sjekke før du kjøper tran

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Middagslaging med familien kjøttfrie dager
SMART TIPS! Pønsker du på å innføre kjøttfrie middager, er det lurt å teste ut noen oppskrifter de dagene du har god tid og ikke en travel hverdag, er ett av tipsene fra mamma Daniela Martninussen, her med sønnene Oscar (8) og Sebastian (5) som hjelper til med middagen. (FOTO: Erik Hannemann/Sempro)

Danielas smarte basisvarer

Selv om Daniela planlegger matlaging og innkjøp av ingredienser noe mer enn før, passer hun alltid på å ha noen basisvarer tilgjengelig.

– Når jeg er i butikken, handler jeg også inn basisvarer og noe som jeg vet jeg kan sette sammen en middag av. Da kan jeg også lage ferdig mat i forkant i veldig travle uker. Har jeg noen kartonger med tomater, kan jeg for eksempel enkelt og raskt lage en tomatsuppe fra bunnen av, sier Daniela.

Her er listen hennes over gode basisvarer:

  • Hele eller knuste tomater, helst i kartong
  • Et utvalg av grønnsaker (kjøleskap/fryser) som brukes både som tilbehør og eventuelt til supper
  • Noen kjøttprodukter (kjøleskap/frys)
  • Egg
  • Løk
  • Creme Fraiche
  • Ulike varianter av bønnepasta
  • Bønner og kikerter
  • Pesto
  • Langtidskokt kraft i fryser

PANNEKAKER UTEN MELK: Lag sunne bananpannekaker til frokost

Rask vegetar fra bunnen av

– Maten blir rimeligere når man kutter ut kjøttet, og oppskrifter på vegetar er ofte enklere å lage. Kjøttmiddager med alt som skal til av poteter, sauser og annet tilbehør, tar tid å lage, mener Daniela.

Hun prøver å lage det meste fra bunnen av og unngår helst tørrvarer. Daniela mener at dét å lage maten fra bunnen av, ikke nødvendigvis tar lenger tid.

Når det er sagt: Ferdige fiskekaker fra butikken er helt fint for Daniela, bare det er nok fisk i dem.

– Når du prøver en ny oppskrift, om det er med eller uten kjøtt, vil du bruke lengre tid de første gangene. Etter hvert lager du retten raskere og middagene blir enklere, mener Daniela.

LES OGSÅ: Fermentert mat til hverdags – matvarene som er snille mot magen

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Matlaging med barna
SISTE FINISH: Sammen med datteren Sofie (3) får dagens kjøttfrie middag en siste finish med litt krydder. (FOTO: Erik Hannemann/Sempro)

Smarte triks for raske middager

Hun tar gjerne med barna og lager mat når det er tid og rom for det. Men med to foreldre i jobb og tre aktive barn i barnehage, skole og fritidsaktiviteter i hverdagen, blir det som regel i helgene.

– Jeg skulle gjerne hatt dem mer med på matlagingen, men da tar jo alt lenger tid. Allikevel forsøker jeg å lære dem mer om kosthold og matlaging når vi har tid og mulighet, sier Daniela.

De hektiske hverdagene har gjort at Daniela har innført en del smarte triks for å ha middager raskt tilgjengelig etter skole og barnehage og før barn og voksne haster videre til en av ukens aktiviteter.

– Supper er alltid praktisk. Du kan lage suppen i større porsjoner og ta frem når det trengs til travle ettermiddager.

– Noen ganger lager jeg faktisk suppen ferdig om morgenen og oppbevarer den i en bag som holder på varmen hele dagen, en såkalt wonderbag. Har du ikke en slik bag, kan du pakke inn gryta i en dyne som gjør samme nytten. Så er det bare å servere suppen, klart til hverdagsmiddagen, sier Daniela fornøyd.

RASKT OG SUNT: Pannekakene og tilbehøret barna vil elske

Flere spiser mindre kjøtt

Familien Marthinussen fra Asker er ikke alene om å går for mer grønnsaker og mindre kjøtt i kostholdet.

Det har skjedd mye med holdningen til forbruk av kjøtt, og vegetartrenden vokser kraftig, ifølge undersøkelsen «Norske Spisefakta» fra Ipsos for 2018. For to år siden kom det et skifte hos norske forbrukere. Norske menn blir stadig mer interessert i plantebasert kosthold, selv om det er flest kvinner som velger å leve grønnere.

Før var vegansk og vegetarisk mat noe folk stort sett fra Oslo var interessert i, men nå svarer faktisk så mange som én av fem kvinner fra hele Norge at de er interessert i vegetarmat. Og det viser seg at de som allerede var interessert, har styrket sin interesse.

Det har ført til at vegetarmat har blitt fast hos mange restauranter og -kjeder. Og butikkene har økt utvalget av vegetarprodukter.

På mange arbeidsplasser og skoler har kantinene nå faste kjøttfrie dager – ofte under navnet «meatless Monday».

Nevnte undersøkelse fra Ipsos viser også at flere mener de har matintoleranse og matallergi. Flere enn før angir at de har laktoseintoleranse, melkeallergi og glutenallergi. Mat uten mel og gluten selger stadig mer.

BYTT-UT-OPPSKRIFT: Så lett gjør du pannekakene sunnere, melkefri og glutenfri

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Kjøttfri familiemiddag
KJØTTFRI FAMILIEMIDDAG: Dagens tortillamiddag nytes av familien i Asker: mamma Daniela, pappa Carl Christian, Oscar (8), Sebastian (5) og Sofie (3).

Vil ta ansvar for miljø, dyr og helse

Samfunnstopper, kjendiser og bloggere har ledet an, og vegetarisk kosthold har fått mye mer av spalteplassen i mediene.

– Det er mye informasjon om å spise mer av det grønne og begrense kjøttforbruket, så temaet får mye oppmerksomhet. Jeg ønsket også å ta mer ansvar for både miljø og helse, forteller Daniela Marthinussen.

I omgangskretsen synes hun å se en økt bevissthet rundt kosthold og å spise mindre kjøtt.

– Blant venner som har endret kostholdmønsteret, ligger ofte hensyn til dyrevelferd og miljø bak, mener trebarnsmoren.

Vitaminer og mineraler

Tar dere tilskudd i familien?

– I utgangspunktet har vi et godt kosthold. Men min holdning er at innholdet i maten har endret seg. Da hjelper det ikke bestandig kun å spise variert mat for å få i seg det man trenger av næringsstoffer, mener Daniela.

– Et eple inneholder for eksempel ikke det samme som det gjorde for 50 år siden, sier hun.

Trebarnsmammaen ønsker dermed ikke å ta noen sjanser og sikrer seg at familien får i seg det de må ha av vitamin D, omega-3-fettsyrer og vitamin C, med kosttilskudd.

– I perioder har vi tatt multivitaminer for å sikre den nødvendige dosen kroppen trenger av næring, sier Daniela.

Oppskriften på Danielas tortillas følger under bildet.

Hjemmelaget tortilla
HJEMMELAGET TORTILLA: Få oppskriften på Daniela Marthinussens tortillas. (FOTO: Erik Hannemann/Sempro)

Oppskrift på tortilla

– Oppskriftene på tortillaene jeg lager, har jeg hentet fra Berit Nordstrands “Verdens beste familiekokebok”, forteller Daniela Marthinussen. Slik lager hun tortillalefsene:

Ingredienser til ca. 12 tortillalefser:

3,5 dl fint speltmel

3 dl sammalt spelt

2 ss olivenolje

2,5 dl lunkent vann

Salt

– I tillegg har jeg begynt å krydre den ved å tilsette hvitløk (pulver eller pure) og tørket oregano/basilikum i deigen. Da blir tortillaene veldig gode og litt mer spennende!

Slik lager du tortillaene

Bland sammen mel og salt.

Tilsett olje og kna den inn så deigen blir smuldrete.

Ha oppi vannet og eventuell hvitløk og/eller urter, og kna deigen. Reguler med vann eller mel hvis deigen blir enten for tørr eller for klissete og våt.

Form deigen til ca. 12 boller og la dem hvile, gjerne under kjøkkenhåndkle eller plast i ca. 1 time.

Kjevle ut hver deigball og stek lefsen i en tørr stekepanne på middels varme. Snu lefsen når den begynner å boble og stek på andre siden.

De ferdigstekte lefsene legges oppi et rent og lett fuktig kjøkkenhåndkle etterhvert som de blir ferdige. Da holder de seg myke til servering. Om de virker tørre, kan du legge kjøkkenhåndkledet med lefsene inn i en brødpose og la de ligge litt og mykne før servering.

PRØV DENNE OPPSKRIFTEN OGSÅ: Sprø buffalo blomkålbuketter