Sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat

Sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat
Sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat
Server salaten som forrett, som tilbehør til en pannestekt fiskefilet eller ganske enkelt alene til et godt glass vin.

Sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat

Nå i sommervarmen er det godt å kunne by på noe smaksrikt, raskt og enkelt. Her har jeg laget en aldeles nydelig salat som både fungerer til hverdags og til fest. Server den som forrett, som tilbehør til en pannestekt fiskefilet eller ganske enkelt alene til et godt glass vin.

Nyt en salat med fiken, mozzarella og spekemat

Visste du at bøffelmelk i mozzarella har en annen proteinstruktur enn kumelkprotein og gjerne kan tolereres ved kumelk-protein-intoleranse? Både klaret smør (ghee), bøffelmelk og geitemelk kan være gode alternativ ved slik intoleranse. Prøv derfor en sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat om du vil unngå kumelk.

Derfor bør du spise en regnbue hver dag

Det er fordi alle regnbuens farger av grønnsaker, frukt og bær gir den aller beste helsekraften. Plantenes farger består av mer enn 100 000 levende, helsebringende stoffer (fytokjemikalier dvs. bioaktive planteforbindelser). De fleste av disse er antioksidanter.

Salater er en fantastisk måte å sikre seg noe grønt til hvert måltid

De samme fargestoffene (flavonoidene) som fremmer plantenes vekst og beskytter dem mot angrep fra skadedyr og stråleskade fra sola beskytter også deg. De fremmer vekst av friske celler i kroppen din og bremser aldringen. Flavonoidene kan beskytte huden mot solskade og slokker gnister fra forbrenningen. De demper oksidativt stress og betennelser. De motvirker dannelsen av blodpropp, reduserer plakkdannelse i blodårene og beskytter deg mot både diabetes, hjerte-karsykdom og kreft. Laboratorieforsøk viser også at enkelte flavoider får kreftceller til å ta livet av seg selv (apoptose). Fyll derfor alle tallerkener med planter i flere regnbuefarger.Gjør det til en lek å velge frukt og grønt etter regnbuens farver! Ta gjerne med et lite bilde av en regnbue til butikken og gå på skattejakt etter frukt og grønt i alle regnbuens farger sammen med barna. Da kommer dere hjem med mye større variasjon, og barna blir nysgjerrige på hvordan man tilbereder uvante sorter som f.eks. en flott fiolett aubergin.

Prøv også disse sunne og gode oppskriftene på salat:

Ingredienser

Porsjoner:

Sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat

  • 4 fiken
  • 8-12 skiver spekemat
  • 150-200 g mozzarella (av bøffelmelk om du ikke tåler kumelk)
  • frisk basilikum
  • 4 ss ekstra virgine olivenolje
  • sort kvernet pepper

Slik gjør du

Sunn salat med fiken, mozzarella og spekemat

  1. Legg skiver av spekeskinke utover et serveringsfat.
  2. Riv større mozarella i mindre biter (evt. bruk mozzarellakuler) og legg osten utover fatet.
  3. Legg blader av frisk basilikum og fikenbåter.
  4. Drypp olivenoljen over, krydre med sort, kvernet pepper og server.