Tips som holder hjernen din ung mens du eldes

På Okinawa-øya i Japan lever befolkningen betydelig lenger enn oss og de holder seg unge og vitale for alderen. Hva kommer dette av?

På Okinawa-øya i Japan lever befolkningen betydelig lenger enn oss og de holder seg unge og vitale for alderen. De eldre på øya har omkring 50% mindre hjernesykdom enn oss. Forskere mener det skyldes måten de lever på.

  • I Japan er respekten for eldre nedfelt i en lov
  • Eldre aktiviserse for å unngå sosial isolasjon. De bedriver aktiviteter som karate, ulike ballspill, og holder sine interesser og sitt sosiale engasjement (ikigaki) vedlike. De spiller en rolle i sin sosiale gruppe, de har en grunn til å stå opp hver eneste dag. Sosial isolasjon er en risikofaktor for depresjon og demens.

I Minnesota USA forskes det på nonners hjerner. Nonnene skriver ned sin livshistorie og de donerer sin hjerne til hjerneforskning. Forskerne ser at en frisk 90 år gammel hjerne veier 1200g, mens en 89 år gammel Alzheimer-hjerne veier 800g. De påviser klebrige proteinmasser i Alzheimer-hjernen som hindrer hjernecellene i å kommunisere med hverandre. Nervecellene som frarøves kontakt med sine omgivelser dør og hjernen krymper.

Hjernetrim

Det gjelder å stimulere hjernen med musikk, kortspill, enkel aktivitet som bordtennis og gåturer og ved det å være sosial med andre mennesker.

Hjerneforskere har sett betydelige effekter av enkle aktiviteter som bordtennis og gåturer. Effekter som endrer hjernen i løpet av bare 10 uker. Testpersonene følte seg mer energiske, sov bedre og kjente seg lysere til sinns. Kognitive tester viste at gåturer var dobbelt så effektive som bordtennis, og MR-undersøkelser viste til dels dramatiske endringer. Hjernens hukommelsessenter – hippokampus – fikk betydelig flere neuroner hos de som gikk. De fikk også bedre hukommelse. Forskerne tror det skyldes at deres aerobe aktivitet kan frisette kjemikalier i hjernen som så stimulerer hjernen til nydanning av hjerneceller. Men bordtennis var heller ikke bortkastet. Testpersoner som spilte bordtennis fikk betydelig tykkere hjernebark (cortex) enn de som gikk tur. Hjernebarken er den delen av hjernen som krymper mest med alderen. Konklusjonen til hjerneforskerne var at både gåturer og litt mer kompliserte aktiviteter skal til. Det å lære seg en ny aktivitet er særdeles bra, det endrer mikrostrukturer i hjernen og bedrer dens kognitive fungering. For testpersonenes følelsesliv, var bordtennis aller best. Det gav testpersonene betydelig mer positive følelser. Forskerne forklarer endringen med økt frisetting av lykkestoffer (serotonin) og kanskje kan det skyldes at bordtennis var en mer sosialt.

Du velger aktiviteter du liker, og har fokus på at du hele livet bør kunne være åpen for å lære deg noe nytt. Kanskje kan du ta et danskurs, lære deg å spille gitar eller å tegne? Tegning viser seg å ta enda bedre vare på hjernen din enn soduko. Det å lære seg et nytt språk ser ut til å være særdeles bra for hjernen. Lær noe nytt, vær sosial aktiv og spis mer av hjernecellenes favorittmat.

Hjernemat

Flere typer råvarer er viktige for hjernen. Det være seg gode proteinklider med fettsyrer hjernen behøver, og en rekke fargerike plantestoffer fra grønnsaker, frukt og bær. Og i særdeleshet lilla mat med pigmenter som kalles antocyaniner. Hjernecellene formerlig elsker lillafarge.

I Okinawa, der de lever lengst og holder seg best, har de et eget uttrykk nuchi gusui – det betyr ”mat er medisin”. Forskere som kartlegger hva eldre mennesker på Okinawa spiser, mener lilla frukt, bær og grønnsaker bidrar til å holde de japanske hjernene betydelig yngre enn våre. På Okinawa kan de spise 0,5 kg lilla søtpotet hver eneste dag. Forskerne mener lilla mat bidrar til 50% reduksjon i hjerte-karsykdom og hjernesykdom. Friske blodårevegger besørger bedre oksygenleveranser til hjernen.

Ved Norwich Institute of Food Research forskes det på lillafargen og pigmentet antocyanin (lillafargen). De dokumenterer at lilla mat er viktig for god hjernehelse. Lillafargen gir elsatiske blodkar, forebygger høyt blodtrykk og gir bedre oksygentilførsel til hjernen.

Hva kan vi så spise? Selvsagt holder det ikke bare å spise litt lilla mat om kostholdet ditt preges av usunne matvalg. Men som ledd i et sunt og variert kosthold basert på rene råvarer, så er det flott om du inkluderer mer lillafarge i form av røde druer, solbær, bjørnebær, rødkål og rødløk.

Du kan altså i stor grad selv bestemme hvordan du kan eldes med verdighet. I fremtiden kan du kanskje sverge til avanserte elektronisk verktøy som kan trene din konsentrasjon og oppmerksomhet, slik amerikanerne nå trener sine soldater. Eller du kan få betydelig flere hjerneceller av blodoverføringer fra unge mennesker, slik eldre forsøksmus i dag får etter blodoverføringer fra yngre mus. Det alle beste er at du kan bremse aldringen av hjernen din selv ved gåturer, enkle aktiviteter og fargerik mat.

Tips til hjernemat:

Har du lyst til å lese og lære mer? Les boken “Ta vare på deg selv. 12 år yngre på 12 uker.”