Slik forbereder du deg til kurset “Omstart30”

Gjem badevekta, glem kaloritelling og sulteforing. Gå ned i vekt med god mat som medisin.

Har du kost deg med litt for mye i ferien, slik at bukselinningen strammer mer enn ønskelig? Det er helt greit å nyte sene frokoster, lange lunsjer og restaurantmiddager med ekstra god mat og drikke. Slapp av om vekta sier noe annet nå enn før ferien. Gjem badevekta, glem kaloritelling og sulteforing. Gå ned i vekt med god mat som medisin.

Du skal slett ikke ha dårlig samvittighet etter en topp ferie med familie og venner. Det er lov å unne seg litt ekstra – kjenne på ferienytelsen! Når ferien er over, er det imidlertid ikke sikkert hverdagskosten din bidrar til at overflødige feriekilo raskt slipper taket. Kutter du ned på matinntaket og beveger deg mer, vil du nok gå ned i vekt. Men kan hende må du slite med både søtsug, sultfølelse, en fordøyelse som krangler, hodepine, irritasjon og lite energi.

Gå ned i vekt med god mat og mer hverdagsnytelse

Du blir ikke nødvendigvis slank, energisk og frisk av å kutte kalorier. Sats heller på gode smaker fra rene råvarer som kan styrke både tarmbakteriefloraen, fordøyelsen, fettforbrenningen og helsa. Invester litt mer tid på matlaging, lag smaksrike måltider, dekk hyggelige middagsbord, flytt middagen til kvelds og skap flere hverdagsøyeblikk til nytelse. Ikke spis middag i all hast før aktiviteter og kveldsmøter. Det gjør ingenting om barna får middag som kveldsmat og klassisk kveldsmat i en hektisk middagstid.

Fjern badevekta – følg med på midjemålet

De første 2-5 kiloene tas fra bukfettet, noe som medfører dempet inflammasjon, bedre energifølelse, blodsukkerregulering og blodtrykk. Etter 1-2 uker kan du merke lindring av diffuse smerter og helseplager – det blir lettere å bevege seg. Gjør avtaler om «sanseturer» i din egen kalender. Tretti minutters rolig gange per dag, turer med fokus på fine sanseinntrykk du «tar med deg hjem». Ta gjerne med mobilkamera og ta et stemningsfullt bilde per tur. Du vil glemme at du er ute og går. Er du aktiv og trener, så «booker» du styrkeøvelser og kondisjonstrening tilpasset ditt eget nivå og hverdagsliv. Hva med trampolinehopping og aktivitetsleker som «boksen går» med barn eller barnebarn? Trening for oss og lek for dem, kan det bli bedre?

Kom i gang med mine 5 tips for de 2 første ukene:

  1. Kutt sukker, kunstig søtt, søtsaker, brus, øl og snacks. Lag «drinker» av kullsyrevann, sitron, lime og urter. Har du smakt kombucha? Hva med en «Golden Mylk», eller et stort krus te? Lag råkuler, og ta en kule til kaffen. Dander et fat med grønnsaksstaver og dipp eller anrett noen pæreskiver, litt skinke og ost til kvelds. Hva med litt grønnkålkrisp eller hjemmelaget is?
  2. Bytt ut halvfabrikata og ferdigmat , lag mat av rene råvarer – grønnsaker, fullkorn (evt.glutenfrie korn), bær, litt frukt, ren fisk, annen sjømat og kjøtt fra beitedyr.
  3. Begrens mengden pasta, ris og poteter og sikre deg godt fett som extra virgine olivenolje, smør (klaret smør/ghee), Smøremyk, kokosfett, avokado og nøttesmør.
  4. Dekk halve tallerkenen med grønnsaker. Fråts i grønnsaker fra korsblomstfamilien slik som brokkoli, blomkål, grønnkål, rosenkål, hodekål, rødkål, nepe, asparges og omkring 3500 andre. Gode tarmbakterier, de som styrker fordøyelsen, forbrenningen, næringsopptaket og helsa, de elsker akkurat denne grønnsaksfamilien. Visste du at grønnsaker har mer protein per kalori enn kjøtt?
  5. Porsjonskontroll – ro ned matinntaket, tygg maten godt og kjenn på smakene av hver eneste munnfull. Ta naturlige spisepauser hvor du legger ned bestikket, nyter litt god drikke og kjenner etter om sultfølelsen er borte. Stopp matinntaket når du kjenner deg passe forsynt, ikke stappmett. Avslutt måltidet med litt godt urtete eller en kaffedrikk slik at måltidet varer lenger og du allikevel kan sitte lenge ved bordet.

Vi starter opp nettkurset “Omstart30” 1. september. Benytt muligheten og bli med du også!

Etter to slike uker håper jeg du er inspirert til å lære mer om sammenhengen mellom maten, fordøyelsen, forbrenningen og helsa. Jeg ønsker deg velkommen til en nytelsesreise på 30 dager, den populære metoden «Omstart30», hvor du optimaliserer kroppens fungering med ren mat som medisin.  Svært mange rapporterer om magiske resultater etter få uker med «Omstart-mat». Utforsk hva anti-inflammatorisk mat kan gjøre for din kropp og livskvalitet enten du bare ønsker vektreduksjon og mer energi eller har helseutfordringer du ønsker å bedre. Unn deg selv en omstart30 fordi DU fortjener det!

Omstart30 nettkurs av Berit Nordstrand