Matvalg som kan dempe betennelser

SONY DSC
Forstyrrer du ditt tarmbakteriesamfunn og mater lumske bakterier så får du lumske bakteriers verk

De gode bakteriene svekkes fordi du ikke spiser den maten som kan holde dem i livet og viktige oppdrag som vedlikehold av tarmslimhinnen og programmering av immunforsvaret ofres. Et forvirret immunforsvar og lekkasje av fremmedstoffer gjennom en dårlig vedlikeholdt tarmslimhinne leder så til betennelser i både kroppen og toppen.

Kanskje sliter du allerede med kronisk betennelse, magetarmbesvær og smerteplager. Kanskje har du vært medisinert i flere år. Selv om ulike legemidler kan dempe dine symptomer, så er det uansett viktig å spise betennelsedempende mat. Kronisk betennelse eller er koplet til både overvekt, astma og allergi, diabetes, hjerte-karsykdom, kreft, psykiske helseplager og Alzheimer demens.

Fire enkle betennelsesdempende mat-tips:

  1. Kutt raffinerte hvite kalorier – følge mine byttetriks i boka ”12 uker til et sunnere liv og en smalere midje”. Bytt hvitt sukker til litt rå honning (1-2 ts), daddelpure, kokosblomstsukker og annet uraffinert søtt med moderat blodsukkerpåvirkning. Bytt moderne hvete til fullkorn urkorn i langtidshevede brød (gjerne også surdeig) og bytt hvit ris til bløtlagte fullkornsris, byggryn, mathavre, quinoa, linser, bokhvete og andre næringsrike korn og frø.
  2. Grønnsaker og bær – fyll ”halve tallerkenen” med grønnsaker og bær til alle måltider. Dette for å sikre deg nok farger og smaksstoffer med kraftige gnistslokkere (antioksidanter) og polyfenoler. Lag smaksrike grønnsaksretter, kapp opp grønnsaksstaver til dip, lag spennende råkoster, salater og smoothier. Velg norsk, usprøytet og økologisk det du kan. Spis lavglykemisk frukt som epler, pærer, plommer og nektariner og lag fruktsalat som serveres til yoghurt og grøt av søt frukt som gir høye blodsukkertopper alene.
  3. Nøtter og frø – en håndfull om dag av ulike slag. Gjerne bløtlagt over natten og brukt i matlaging eller tørket/ristet til snacks. Nøtter og frø er koplet til dempet inflammasjon og redusert risiko for både diabetes og hjerte-karsykdom.
  4. Kaffe, kakao og grønn te – gir deg antioksidanter og polyfenoler med betennelsesdempende egenskaper. Jeg drikker 3-5 kopper kaffe og 3 krus grønn te hver dag og så får jeg i meg kakao i både mørk sjokolade, hverdagsdesserter og som nydelig varm sjokolade med chili.

For flere tips og oppskrifter til inspirasjon, les boka mi ”Tarmens medisin”.